zondag 10 juni 2012

Spanje

Ik heb net naar Spanje–Italië gekeken. Een voetbalwedstrijd voor het E.K., waar er gespeeld werd, weet ik niet. Ik zeg dat ik ernaar gekeken heb, maar ik had mijn hoofd er niet bij, want ik had ook nog andere dingen te doen. Wat ik in elk geval zag, was dat er een groot aantal Spanjaarden in het publiek zat.
Hoe kan dat, met die enorme crisis in Spanje? Het valt zeker wel mee, daar.
In elk geval heeft de Spaanse regering de rest van de E.U. zo ver gekregen dat ze een noodlening uitgedeeld krijgen van miljarden euro’s. Niet voor enige vorm van crisisbestrijding overigens, maar omdat een paar banken stompzinnig hebben gehandeld en failliet dreigen te gaan. Die banken moeten dat geld hebben.
Ik zou zeggen: laat maar een stel banken failliet gaan. De goeien blijven over. Je kunt als overheid een staatsbank in het leven roepen, die niet failliet kan gaan. Dat hadden ze in Nederland ook moeten doen, in plaats van Fortis en ABN-Amro opkopen. De Nederlandse Staatsbank, pardon nee, vanwege de twijfelachtige afkorting, de Nederlandse Rijksbank. NRB. Je kunt er veilig je geld op zetten en je kunt er tegen redelijke tarieven geld lenen. Wat is daar tegen? Niets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten