donderdag 2 augustus 2012

Mijn stemadvies

‘Als je een jaartje vastzitten in een psychiatrische inrichting al teveel vindt voor je idealen, dan ben je een enorme sufferd,’ zei Jeanette. Ik denk er precies zo over, en ik zal u uitleggen waar we het over hadden. We hadden het over het verschil tussen Rusland en Nederland, en waar kwam dat door: door dit artikel in Sargasso, waar iemand in de reacties iets opmerkte over die halfkrankzinnige waxinelichtgooier, die toch maar mooi een jaar had vastgezeten, niet in een gevangenis, maar in een psychiatrische inrichting. Alsof dat vergelijkbaar is met de toestand in Rusland, waar zo’n waxinelichtgooier onmiddellijk platgespoten zou worden en daarna zou worden opgeborgen.
Er was ook nog een reactie van een meneer HPax, zo noemt hij zich, want anders dan ik durft hij zijn ware naam niet te noemen. Die meneer HPax zegt: ‘Namens wie spreek jij? Wees voortaan wat zorgvuldiger. Ik haat mensen die zonder mij, bij mij, namens mij hun mond brutaal open doen!’
Ik had gezegd: als je de toestand in Nederland met die in Rusland vergelijkt, valt die in Rusland in alle gevallen zeer slecht uit. Hoeveel zorgvuldiger kan ik zijn? Noem dan eens vijf voorbeelden van een betere toestand in Rusland dan in Nederland, zou ik denken. Dat doet hij natuurlijk niet. En ik open niet brutaal mijn mond namens of zonder of bij u, ik open gewoon mijn mond namens mezelf. Dat kan in Nederland, en niet in Rusland, meneer HPax. Godzijgeloofd, en onder meer daardoor is Nederland een beter land om in te wonen dan Rusland.
(Ik dacht dat we allemaal Karel van het Reve nog niet vergeten waren. Maar nee. Er zijn nog steeds uilskuikens die zeggen: ja, maar in Nederland gebeuren dat soort dingen óók! Het is alsof Andrej Tsjikatilo gelijk staat aan iemand die door het rode licht rijdt te Leek.)
Het zal u duidelijk zijn: mijn, en ook Jeanette’s stemadvies, is: stem PvdA. Geen revolutie, dat moeten we helemaal niet hebben (revoluties maken teveel kapot), dus geen SP, en ook geen GroenLinks, want dat moet eerst maar eens een andere leider zien te vinden – het is jammer dat Karin Spaink geen politieke ambities heeft, want ik zou haar onmiddellijk gesteund hebben. Stem maar PvdA. Ik weet ook wel dat die burgemeester van Utrecht niet deugt, en er zijn er nog wel meer die niet deugen. Breek me de bek niet open. En wat zo’n Diederik Samsom allemaal doet, ach ja. Ze hadden natuurlijk Ronald Plasterk moeten kiezen als lijsttrekker: een beschaafd, belezen mens. Op hem ga ik dus stemmen.
(Nog eens, meneer HPax: kunt u ook maar één ding noemen – het hoeven er geen vijf te zijn – waardoor het leven in Rusland u beter lijkt dan het leven in Nederland? De Russische ijsco schijnt inderdaad beter te zijn geweest, zo’n vijftig jaar geleden...)

Foto: Viktor Sjalamov (1907-1982), die 17 jaren vastzat in de Kolyma, en daarover prachtige verhalen heeft geschreven. De fotograaf is me niet bekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten