zaterdag 2 januari 2010

(Pauzebericht:) Andijviesoep

Gisteren heb ik de volgende maaltijdsoep gemaakt. Ik kan u aanbevelen zelf ook eens zoiets te maken.
Allereerst knipte ik twee runderlapjes (ik ben wel een pescotariër, maar ik ben er niet principieel in: soms moet je wel rundervlees eten, vind ik) in kleine dobbelsteentjes. Die bakte ik bruin en deed ik vervolgens in de soeppan. Daar deed ik bij: twee laurierblaadjes, drie chillies, wat kruidnagelen, een zakje kruidenbouillon en ongeveer een liter water. Drie uur laten trekken.
Vervolgens gooi je de soeppan leeg in een vergiet, je haalt het kruidenzakje, de chillies en de laurierblaadjes eruit.
Doe nu in de soeppan: een liter kraanwater, twee blokjes groentenbouillon, een forse lepel sambal oelek, ongeveer twee eetlepels ketjap manis en, zeer belangrijk, vijf of zes eetlepels pindakaas. Dat laatste doet u omdat u wel eens gehoord heeft van pinda bravoe, de Surinaamse lekkernij.
U roert het mengsel goed, dan doet u er de rundervleesblokjes, 100 gram soepgroenten en een handje vermicelli bij. Vijf minuten laten koken. Dan 300 gram andijvie. Nog eens vijf minuten laten koken.
Soep is klaar en smaakt goddelijk. Jammer dat ik er geen foto van heb gemaakt. Mijn soep ziet er ongeveer uit als het plaatje hierboven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten