woensdag 3 februari 2010

186. Een worgingsgebaar

Ik werk in Firefox, dat is mijn eerste browser. Soms werk ik ook in Google Chrome, omdat die zo retesnel is. Maar GC is nog lang niet zo mooi en goed op orde als Firefox, die je kunt optuigen met bijvoorbeeld Littlefox of Slickerfox of Tiny Menu, en vooral met StumbleUpon.
Firefox heeft meer dan 6000 add-ons (het is verschrikkelijk dat ik zulke reclame moet maken), waarvan er één is: Ask Me! Die heb ik gisteravond meteen geïnstalleerd, want ik dacht: dat is mooi, je stelt een vraag in het Engels, en je krijgt antwoord op die vraag.
Mijn eerste vraag was, zoals ik gewoon ben te doen bij nieuwe programmatuur: How many kilograms of moon stone do we have? Lekker multi-interpretabel, die vraag. Maar daar had Ask Me! geen idee van. Ze gaven een reeks van sites met antwoorden op geheel andere vragen. Bijvoorbeeld gaven ze een vraag waarop nog geen antwoord was gekomen: When was the first flower found?
Worg!
Dezelfde vraag over die maanstenen aan Goofram gesteld, leverde ook alleen maar vreemde gezichten op. Goofram vroeg zich bijvoorbeeld af welk boek ik bedoelde. Ik bedoelde geen boek, ik wil alleen weten hoeveel kilo maansteen wij nu op aarde hebben. Sullen! Meegenomen in de jaren 1969-1973 (meen ik).
Er bestaat nog geen zoekmachine die dit probleem ondervangt, en die bijvoorbeeld de NASA en de verdere laboratoria vraagt: hoeveel hebben jullie. En die het totaal dan aan de vrager doorgeeft, met een uitsplitsing van de chemische etc. eigenaardigheden, wat men ermee gaat doen of al gedaan heeft. Enzovoorts.
Als je er even over gaat nadenken, is dit toch eigenlijk een absurde situatie. Want hier is internet toch voor?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten