zaterdag 6 februari 2010

189. Hoepel op, doe niet zo raar!

Kent u die uitdrukking?, zou dominee Gremdaat gevraagd hebben over mijn titel, kop schuin houdend en met draaiende vingers.
Ik gebruik teksten zoals de titel gemiddeld eens per twee jaar, als er weer eens een Pinkstergemeente-achtige of Jehova’s Getuige langskomt. Als die laatsten langskomen, vraag ik altijd als eerste: waarvan zijn jullie getuigen geweest? Dan komt er altijd een heel verhaal, waarop ik weer vraag: maar waarvan zijn jullie nu, in tegenstelling tot ik of wie ook van mijn kennissen, ooit getuigen geweest?
Het duurt dan altijd even, en dan zeg ik: kom binnen, mensen. Ik zet koffie voor julllie, barmhartige Samaritaan die ik ben, nietwaar. Leg uw blaadjes daar maar, ja. We hebben geen haast meer vanochtend, we kunnen alles zo regelen.
De dames komen binnen, ik zet koffie, ik vraag of ze er zoetjes in willen hebben (‘Graag, meneer!’), en in tegenstelling tot wat u nu misschien gaat denken, ga ik geen sexuele betrekkingen aan met deze vrouwen. In tegendeel, ik pak een oude Spectrum Wereldatlas op tafel. Er verschijnt een zeker afgrijzen op hun gezichten, want ik doe dat natuurlijk met aplomb.
‘Dames! Heren!’ zeg ik. ‘Dit is de bijbel uit 1970. Wat we nu nog gevonden hebben, is dat de planeet Pluto eigenlijk geen echte planeet is. Zegt u mij waar de hel is en waar de hemel is.’ Ik laat ze de omtrekken van het universum zien.
Nog nooit is mij daarop een antwoord gegeven. Noch is mij ooit een antwoord gegeven op mijn vraag waar mijn ziel zich bevindt.
De mensen kunnen zo dom zijn en blijven, laat ze ophoepelen!

8 opmerkingen:

  1. Waarmee ik bedoelde te zeggen: met zulke tamelijk diepzinnige vragen moet je niet aankomen bij toch simpele mensen als Jehova’s Getuigen.
    Wel slim gevonden, en ook leuk om eens over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan het zijn dat de dame op de foto niet de deur voor een Getuige open doet, maar naar haar eigen spiegelbeeld kijkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zou wel eens kunnen, ja, maar logisch lijkt het me niet. Dan zou die dame geweldig moeten kunnen acteren, en het lijkt me dat ze dat hier niet aan het doen is. Ze gaat binnen vijf seconden minzaam ‘Rot op!’ zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook filosofisch: ze probeert bij zichzelf naar binnen te komen.

    Maar goed. Ben. Jij weet best dat de ziel vlak onder je hart zit en dat de hemel en hel zich in de achtste van de veertien (of waren het er nu vijftien) dimensies bevinden. Vraag maar aan Stephen Hawkins.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Molovich. Stephen Hawking, bedoel je waarschijnlijk, die gehandicapte man met die stem, die een theorie voor alles probeert te maken (zie zijn onleesbare ‘The shrinking universe’).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jehova getuigen, doe er je voordeel mee. Zoals u reeds vermoedde zijn Jehova's getuigen nogal naief en lichtgelovig. Anders waren het tenslotte geen Jehova's getuigen niet waar? In 2003 had ik er 2 aan de deur en ze wilden me een boekje verkopen. Na een goed gesprek gingen ze naar huis met 1 van mijn boeken a 15,50.
    Nog steeds ben ik erg trots op deze prestatie.

    BeantwoordenVerwijderen