woensdag 23 december 2009

143. In christelijke zin

- Ben?
- Ja, vraagt u maar.
- Oh! Dat is mooi dat je de tijd even neemt om...
- Jawel, voor jou heb ik altijd tijd. Ik ben wel bezig aan een stukje over het christendom, maar...
- Heb je gisteravond nog naar Stef Bos gekeken? Hij was op Nederland 2, met het Metropole Orkest.
- Nee, daar heb ik niet naar gekeken. Ik kan daar niet goed tegen, tegen dat soort Nederlandse singer-songwriters en tekstconcipieerders. Zo zegt hij bijvoorbeeld op zijn site: ‘Ik heb een interessante interviewronde gedaan met dit project. Het fijne was dat het dikwijls niet over mij ging maar over het creatieve proces wanneer je vanuit een gegeven als de Bijbel vertrekt en tot songs komt.’ Daar kan ik heel slecht tegen. Je bent toch een jaar of veertig vijftig geworden, en dan schrijf je even goed zulke prullaria. Dan weet je: in elk couplet dat meneer geschreven heeft, zit minstens één stompzinnigheid.
- Je moet niet zo hard oordelen over zo’n hardwerkende jongen als Stef Bos, Ben.
- Ach, kom.
- Het christendom, zei je? Wat kun je daar dan nog over schrijven?
- Eigenlijk niets. Alles is daar wel over gezegd, door de gelovigen en de ongelovigen, de priesters en de heidenen. Ik weet nog dat 100 jaar na Darwin, in de late jaren vijftig van de vorige eeuw geschermd werd met engelen, de duivel en de hel. Dat gebeurde door pastoor Bangert van de H. Corneliusparochie te Limmen. Ik vragen aan mijn vader: ‘Waar is die hel? Dan gaan we daarheen en maken we daar een einde aan.’ Hoe wou je dat dan doen, vroeg mijn vader me. Met de brandslang, zei ik, je spuit elk vuur uit.
- Krachtige kinderlijke logica.
- Mijn vader lachte me een beetje uit en toen wist ik: dat katholicisme, dat is gewoon bedrog en bangmakerij. Weer wat later begreep ik dat het katholicisme er was voor de clerus, niet voor de kudden gelovigen. Die moeten alleen braaf wat geld in de collectezakken doen en landerijen nalaten aan de kerk.
- Een krachtig, ditmaal juveniel inzicht.
- En dan heb je de patroonheiligen nog. De Heilige Liborius bijvoorbeeld kun je aanroepen als je gal- en nierstenen of andere vormen van buikpijn hebt. Maar je kunt beter met je pis naar de dokter gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten