maandag 29 maart 2010

240. Ik heb ze echt gezien

- Duifje?
- ...
- Duifje?
- Ja, Bennemans. Het duurde even voordat ik de telefoon opnam, want ik doe aan omgevingsanalyse.
- Hoe gaat het nu met je?
- Vrij goed. Hoe gaat het met jou, Bennemans?
- Ook vrij goed, Duifje. Ik heb me aan een vrouw vergrepen.
- Vertel op!
- Het was op Facebook. Daar had een zekere Mirjam een filmpje over Carl Jung neergezet. Dus ik reageer: hoe kun je nu denken dat wat die man heeft beweerd één cent waard is? Nou, zegt ze, Carl Jung heeft gezegd dat de menselijke psyche het grootste wonder in de kosmos is. Dus ik zeg terug: je kunt, met evenveel recht, zeggen dat de hamster het grootste wonder in de kosmos is.
- En toen vergreep je je aan Mirjam?
- Nee, toen kwam er een zekere Marloes bij. Die zei: ik sta helemaal aan jouw kant, Mirjam! Ik zeg: hallo, Marloes. En toen begint Marloes me toch een potje bevoogdend toe te spreken! En in pure cliché’s te praten! Als je zei: ik heb een paar boeken gelezen, dan zei Marloes: in boeken vind je lang niet altijd de waarheid, in dit leven heb je ondervinding veel harder nodig.
- Zei ze dat echt?
- Ja. Dus ik vond dat ze de discussie behoorlijk begon te domineren en dat ze het verdiende even op haar plaats te worden gezet. Zo zei ze op een gegeven moment: ik heb theologie gestudeerd, ik heb een website over het Duitse verzet, ik heb veel boeken gelezen en ik werk met Jung. Dus Mirjam komt er tussen en zegt: jullie vechten met de degens! Ik zeg terug: ja, Mirjam, soms moet dat. Als de mensen zich als Jungianen aanstellen, jij niet, hoor, jij niet, of als ze komen vertellen dat ze veel boeken gelezen hebben en theologie hebben gestudeerd, dan worden de wapens gescherpt.
- En dat las Marloes natuurlijk ook!
- Uiteraard. En tegen Marloes zei ik: God heet niet Zeus, Baäl of Wodan, God heet Jezus Christus. Zeker weten. Dat is alles wat een theoloog weet. Afijn, toen was ze snel vertrokken.

1 opmerking: