dinsdag 7 juli 2009

De kauwen van Egmond aan Zee

Deze foto werd vorige week vanuit mijn kamer gemaakt, om 21.40 uur ’s avonds, door mijn vriendin Alice Stegeman.
Wat zien we? We zien het Nederlands Hervormde kerkje van Egmond aan Zee, met op de nok van het dak een veertigtal vogels. Wat zijn het voor vogels en wat doen zij hier?
Ik ben geen vogelaar, voor vragen over de verschillen tussen een parkiet en een mus vervoege u zich elders. Maar ik heb het voor u uitgezocht. Het zijn geen spreeuwen en ook geen roeken. Zijn het kraaien? Maar dan wel kleine kraaien. Het zijn kauwen. Dat zie je aan hun grijze zijhals en achterhoofd.
Waar leven kauwen van? Van insecten, zaden, granen en van het etensafval dat een andere aardbewoner, de mens, achterlaat. Op dit moment pikken tien of twaalf kauwen in het grasveld naast bovenvertoonde kerk. Je ziet de kauwen ook op de terrasjes bij het strand, waar ze snel en zakelijk de achtergebleven patatjes en stukjes brood wegpikken. De beestjes zijn niet schuw van aard, het zijn intelligente opportunisten.
Mijn oude onderbuurvrouw, die nu helaas niet meer leeft — een jaar of vier geleden overleed ze — had elke ochtend een paar kauwen in de goot boven haar buitendeur. Ze ging dan naar buiten met een paar biscuitjes in haar hand. Die hand hield ze op, en jawel: de biscuitjes waren voor de vogels.
‘Hoe lang doet u dat nou?’ vroeg ik haar eens.
‘O, al jaren,’ zei ze.
‘En zijn het steeds dezelfde vogels die u voert?’
‘Nee. Ik denk dat ze het elkaar leren.’
Om redenen die ik niet ken, is het verboden om kauwen als huisdier te hebben. Het is ook niet gezond voor de kauw, want hij kwijnt weg als hij in een kooitje moet zitten.
Waar wonen de Egmondse kauwen? Waar overnachten ze? Ik vermoed dat ze groepsgewijs in een paar bomen overnachten, net buiten het dorp. Maar in de lente en de zomer komen ze vrolijk samen op de nok van het kerkdak, ik neem aan om de dag nog eens door te nemen.
‘Waar ben jij geweest, Jack?’
‘Bij De Parel van Egmond.’
‘Dan heb je wel zitten snoepen!’
‘O jawel. Er waren heel veel van die...’
‘Mensen?’
‘Die ja. Die lieten hele stukken van die heerlijke appelgebak staan. Kat in het bakkie natuurlijk!’

1 opmerking:

  1. Wat een leuk stukje! Ja, waarover spraken zij daar boven op het dak? Over het schitterende weer en natuurlijk over die heerlijke appeltaart bij de Parel van Egmond. Ze hebben in ieder geval smaak!

    BeantwoordenVerwijderen