maandag 27 juli 2009

De kranten!

Niets! Niets! Niets was er in de kranten te vinden over de Grote Egmondse Stroomstoring, die ons afgelopen woensdagavond trof tussen 22.51 uur en 00.48 uur. Niets! Zelfs in de locale frietefrutselblaadjes ging het gewoon weer over het paranormaal bezig zijn met eikenhout (wat altijd beter is dan met vurenhout, dat zult u wel begrijpen), over een mevrouw die in Australië geweest was en over de bekende Pannenrace die elk jaar weer zo’n geweldig gebeuren is te Egmond-Binnen, maar niet over onze grote stroomstoring.
‘Wat moeten we doen?’ vroeg ik aan Alice.
‘Allereerst: controleren,’ zei ze.
Ik liep naar het kommetje met de half opgebrande kaars, toonde het haar en zei: ‘Zie je wel?’
‘We hebben het niet gedroomd, dat is duidelijk,’ zei ze.
‘Ik bel NUON!’ zei ik. En dat deed ik. Na veel vijven en zessen kreeg ik een meneer Vaandel aan de lijn.
‘Vaandel!’
‘Met Hoogeboom, goedenochtend. Ik woon in 1931 AX. Is daar de afgelopen week de stroom afgesloten geweest, voor zover u weet?’
‘1931 AX, zei u?’
‘Ja. Tussen elven en enen ’s nachts, op de woensdagavond.’
‘Ik zal het even nazien, meneer. Moment.’
Na vier of vijf minuten was hij weer aan de lijn.
‘Bent u daar nog, meneer Hoogeboom?’
‘Ik ben er nog steeds, ja.’
‘Waarom wilt u dat weten, meneer?’
‘Ik ben gewoon geïnteresseerd, meneer Vaandel. Ik kon er niets over vinden in de kranten, daarom bel ik u.’
‘Dus u wilt geen schade claimen?’
‘O nee.’
‘Dan kan ik u zeggen dat er inderdaad stroomuitval is geweest op die woensdagnacht. Een transformatorhuisje...’
‘Wélk transformatorhuisje?’
‘Dat was er een aan de Voorstraat, meneer.’
‘Aha, en daardoor is Egmond aan Zee platgelegd. U zult wel gebeld zijn door de plaatselijke horeca.’
‘Inderdaad. Door Hotel Zuiderduin onder meer. Dus wij hebben er een paar technici op af gestuurd.’
‘Met zaklampen.’
‘Met zaklampen inderdaad, hahaha! Nee hoor, met een noodaggregaat. En die technici hebben de boel weer opgepompt, zoals wij zeggen.’
‘Ik ben blij dat u het zo eerlijk heeft willen zeggen, meneer Vaandel. Ik wens u nog een vruchtbare dag toe!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten