zondag 4 december 2011

269. Verder zal ik niets verklappen van het verhaal

Wie mij een beetje kent, weet dat ik in het leven sta met een meritocratische inslag. De democratie heeft gefaald, kijk maar naar Amerika. Kijk trouwens ook maar naar Nederland.
Hoe zouden we het moeten organiseren? Zo bijvoorbeeld.
De Oranje’s kunnen weg. Hun taken worden overgenomen door een ambtenaar die goed rechtop kan lopen.
Eerste Kamer en provinciale besturen: ook weg. Het geld dat daar nu aan uitgegeven wordt, kunnen de gemeenten wel gebruiken.
Tweede Kamer: 50 zetels. Ik zal straks zeggen hoe die gekozen worden. Politieke partijen worden afgeschaft. Die 50 Kamerleden mogen bijvoorbeeld 2 ton ’s jaars verdienen. Ik bedoel, niet samen, maar elk apart.
De regering bestaat uit 10 personen. Hoe die gekozen worden, volgt ook straks. De Minister van Onderwijs bijvoorbeeld heeft zelf onderwijs genoten en is geen doctorandus, maar professor. Het leger schaffen we af, dus daar is geen minister voor nodig. Ontwikkelingshulp: ook afschaffen. We moeten wel een potje houden, dat beheerd wordt door een Rijksambtenaar voor Natuurschokken.
Er gaat dus een hoop weg. Er komt ook iets bij: een driemanschap dat niet in de regering of de Tweede Kamer gaat zitten, maar dat na vele jaren ervaring oud en wijs genoeg is geworden om de Verkiezingscommissie te bemannen. Die commissie gaat voor verkiezingen de 30 kandidaat-ministers en de 150 kandidaat-Kamerleden uitzoeken. Daar mag u vervolgens de 10 ministers en de 50 Kamerleden uit kiezen.
Hoe doen we dat? Op de eerste plaats komt er een examentje waarvoor u wordt opgeroepen. Als u slaagt, ontvangt u uw wachtwoord. Dat examentje zou ik bijvoorbeeld kunnen samenstellen, maar dat komt een volgende keer, dus daar wil ik nog niets over kwijt.
U zet uw computer aan, gaat naar de site Regering en Tweede Kamer, waar alle 180 kandidaten hun curriculum vitae hebben staan, en waar u dus uw 50 plus 10 is 60 stemmen gaat uitbrengen. Ja, het is even wennen, maar zo krijgt het volk een regering plus een volksvertegenwoordiging die het verdient.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten