dinsdag 20 december 2011

283. De getallen zijn allemaal juist

Ik heb een kleine twintig jaar geleden een paar maanden gewerkt in de kaarsenmakerij van de Benedictijner abdij te Egmond Binnen. Ik vond het aardig werk, in een aardige omgeving. Geen druk enzovoorts. Ik raakte min of meer bevriend met broeder X, zoals ik hem maar zal noemen, die Hoofd Kaarsenmakerij was. Hij liet me van alles zien: de oude bijbels uit hun bibliotheek bijvoorbeeld. Broeder X zag eruit zoals je je een Benedictijner monnik voorstelt: tamelijk lang, slank, zwarte kledij, lange baard.
Een paar jaar later las ik in een plaatselijk krantje dat hij was overgeplaatst naar Brazilië. Dat zal hij niet zeer graag gedaan hebben, denk ik. Hij werd niet overgeplaatst omdat hij hier iets verkeerds had gedaan, ik vermoed dat hij werd overgeplaatst om de plaats in te nemen van een priester of monnik in Brazilië die iets fout had gedaan. Zegge: die betrapt was geworden bij kindermisbruik. En die dus elders maar pastoor moest worden. Dát is een mogelijkheid, maar een andere mogelijkheid is dat de R.K. Kerk broeder X eens wilde belonen. En dan zit hij dus zelf aan de kindertjes. (Alles kan in de kerk, daarom zijn er ook zoveel pedofielen katholiek. Want ze weten: als we het dáár doen, worden we niet gepakt. Je wordt overgeplaatst, klaar. Zo gaat het in Nieuw-Zeeland, Brazilië, Alaska, Ierland, België, Nederland, zo gaat het overal. Dat is ook een goede reden om de katholieke kerk te vervolgen als een misdadige organisatie, zoals Ilja Pfeiffer voorstelde, en zoals advocaat Boone wil bewerkstelligen.)
De cijfers liegen niet. Er zijn minstens 10.000 slachtoffers, in Nederland. In de afgelopen 50 jaar. De eerste keer dat er geklaagd werd over het kindermisbruik door geestelijken was in het jaar 200. Er werd toen ook voor ‘gewaarschuwd’ door de kerkleiding. Het spijt ons, we zullen het nooit meer doen, u kent het hele verhaal al wel, want ze leren het ook nooit. Zie de brief die de bisschoppen stuurden naar de parochies, afgelopen zondag: ‘Sorry dat we u overvallen hebben, we zullen het nooit meer doen want het spijt ons zo verschrikkelijk. O, wat spijt het ons! Het zal dus nooit meer voorkomen. Eerlijk!’
Dat zijn alleen nog maar de cijfers uit Nederland. Sinds 1945. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat daarvóór de pedofielen helemaal vrij spel hadden. Zodat we het aantal slachtoffers in Nederland al op industriële schaal kunnen inschatten. In Ierland was het aantal slachtoffers ongeveer even groot. Er is geen reden om aan te nemen dat in Frankrijk of Italië, of tegenwoordig in Brazilië (Afrika! Een continent om nog te ontginnen!) die cijfers lager liggen. Wat mij ertoe brengt advocaat Boone ten volle te steunen: de R.K. Kerk is een misdadige organisatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten