woensdag 7 december 2011

272. Dat soort onderwerpen heeft niet mijn belangstelling

Ik weet niet wie de president is van Chili, Mexico of Argentinië. Ik weet dat ook niet van bijvoorbeeld Canada, Australië, Cambodja of van enig land in Afrika. Wie de president is van Gambia heb ik gehoord (van mijn broer Jaap, die er af en toe komt), maar zijn naam ben ik vergeten. Van Gambia weet ik alleen waar het ligt: in West-Afrika, omsloten door Senegal. Het zou een rijk en welvarend land moeten zijn, omdat het in zijn geheel ligt aan de beide oevers van de rivier de Gambia, maar rijk en welvarend is het niet. Belangrijkste godsdienst: de islam. En dan weet u het wel: een verscheurd volk (de breuk zit tussen het mannelijke en het vrouwelijke deel van de bevolking, zoals bij alle moslimvolkeren) met vrouwenbesnijdenis enzovoorts, dus geen rijkdom en welvaart.
Ik weet wel waar alle landen liggen op de wereldkaart, en wat hun hoofdsteden zijn, en ik kan ook sommige vragen nog wel beantwoorden (bijvoorbeeld: welk land is net als Italië laarsvormig? Antwoord: Laos. Hoofdstad: Vientiane. Dat ligt op de plaats van Genua in Laos), maar het nieuws uit die landen volg ik niet, omdat het me niet interesseert.
Mij interesseert wél het nieuws uit de Verenigde Staten, Rusland, en natuurlijk uit ons eigen Europa. Mijn belangstelling voor Russische nieuwtjes is begonnen in 1970. Ik was toen 17 en ik las voor het eerst een boek van Karel van het Reve, de slavist en schrijver. Het is nu in Rusland overigens een corrupte zooi, nog veel erger dan in de communistische tijd. Dat komt, ze hebben er geen normale rechtspraak, geen normale politie, geen normaal parlement en geen normale vrije pers.
Uit de Verenigde Staten lees ik dat kandidaten voor het presidentschap of voor enige andere functie nog steeds niet kunnen zeggen dat ze atheïst zijn. Slechts 25% der Amerikanen noemt zich atheïst, en dat is in Scandinavië, Engeland, Nederland wel anders. De bible belt bestaat nog, in Amerika. En (daarmee) ook het absurd hoge misdaadcijfer: 1 op de 250 Amerikanen zit nu in de gevangenis. Als je dat omrekent naar Nederlandse cijfers zouden dat 68.000 Nederlandse gevangenen zijn. Als ik goed geïnformeerd ben, hebben wij slechts éénvijfde van dat aantal gevangenen. Dus wat de PVV ook schreeuwt of wil beweren: we zitten hier goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten