donderdag 11 oktober 2012

Samuel Barber

Samuel Barber (1910-1981) werd geboren uit een moeder die pianiste was, ik zou ook zo graag uit een pianistenschoot gekomen zijn. Toen hij zeven jaar was, schreef hij zijn eerste stuk, Sadness, voor pianosolo. In 1919, toen hij negen jaar was, schreef hij een briefje aan zijn moeder, met daarin deze zinsnede: ‘To begin with I was not meant to be an athlet (sic), I was meant to be a composer, and will be I’m sure.’ Of zijn moeder daar rekening mee wou houden en hem niet meer wou vragen om buiten voetbal te gaan spelen. Zijn moeder hield daar rekening mee, ze was immers pianiste, en op zijn tiende jaar begon hij te werken aan een opera, The rose tree. Op zijn twaalfde werd hij organist in de plaatselijke kerk van West Chester, Pennsylvania, en zo ging het verder. Hij werd een van de grootste componisten van de 20ste eeuw.
Eerder had ik de Zwitserse componist Frank Martin al ter sprake gebracht. Die zei in een interview ongeveer dit: ‘Ik gebruik de twaalftoons techniek van Schönberg, want als ik het op de gebruikelijke manier had gedaan, kwam ik uit op Bach, Mozart, Chopin.’ Dat mocht je willen, dacht ik toen ik dat hoorde. Samuel Barber heeft nooit, zoals Schönberg, Alban Berg, Charles Ives, tot de muzikale avant-garde gehoord. Hij was een man die het deed zoals men het in de 19e eeuw al deed. Hij wordt in de boeken, die men overigens nooit helemaal moet geloven, een postromanticus genoemd.
In 1935-36 brak hij wereldwijd door. Hij bereisde Europa, samen met zijn vriend, levenspartner en collega-componist Gian Carlo Menotti. Waar hij ook kwam, overal had hij succes met zijn stukken. In 1938 arrangeerde hij het tweede deel van zijn Strijkkwartet opus 11 tot het beroemde Adagio for strings. In 1939 schreef hij zijn mijns inziens mooiste werk: zijn vioolconcert opus 14 (klik hier voor het Allegro, het Andante en vergeet vooral niet te klikken op het weergaloze Presto. U hoort de fantastische violiste Hilary Hahn).
Hij bleef muziek schrijven, zoals dit Pianoconcert opus 38 uit 1962 (delen 1 en 2, 3). In 1966 werd zijn derde opera Antony and Cleopatra geweigerd en Barber werd depressief en ging aan de drank. Dat zal ook wel te maken gehad hebben met het einde van de relatie met Menotti. Hij schreef in zijn laatste jaren contemplatieve, niet eens zo treurige muziek. Hij stierf aan de kanker.

5 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Ben, een waardige einde, slaap nu maar rustig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. After Ι initially left a comment I seem to have
    clicked the -Notify me when nеω cоmments aгe adԁеd- checkbоx and now each time a comment
    is aԁded I reсіeѵe 4 emails with the sаme comment.
    Ӏs thеre а way you аre ablе to remоve me from that sеrviсe?
    Many thanks!
    Here is my web-site : galaxynote2.fr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ηey thеге! Ӏ ѕimply ωant
    tо offer yοu а huge thumbs up for the excellеnt infоrmation yοu've got right here on this post. I'll bе coming back to your webѕіte
    fοr morе ѕоon.

    Fеel fгeе to visit mу websitе
    - HTTP://www.Luiscarro.es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ηі, I do think this is an excеllent website.
    I stumbledupon іt ;) I am going to rеturn yet again
    sinсe I book-maгked іt. Μoneу anԁ frеedоm iѕ thе bеst
    way to changе, may yοu be rіch аnd continuе to hеlp
    οther ρeοple.

    Check οut my web-ѕitе; Lipodrene with ephedra results

    BeantwoordenVerwijderen