dinsdag 25 augustus 2009

23. Klare wijn

Het zal u wel duidelijk zijn geworden dat zich de afgelopen nacht enkele gebeurtenissen hebben voltrokken die u, ook in uw portemonnee, kunnen treffen. Het begon natuurlijk al met de val van de niche-trading, gistermiddag. Die ging naar nul, enorm gevaarlijk, want welke handelaar doet dan nog iets, enzovoorts. Terwijl ook de en passant-dealers bleven passen!
Het klimaat op de AEX is dus bepaald niet positief, dames, maar vooral zou ik willen toevoegen, heren.
Ik wil dan ook ons rampenscenario instellen, en wel met onmiddellijke ingang. Gerard, Klaas, Kees, Joop! Jullie zijn onze vier hoekmannen. Handel zoals jullie geleerd is op de training, blijf in jullie hoeken.
Koos, Djeppe, Piet en de rest: volg mij!

Wat zich vervolgens heeft afgespeeld, kunt u leren uit het volgende nieuwsbericht in het Financieel Dagblad:
GROTE SCHADE AEX
Amsterdam —
Vanmiddag heeft een grote groep effectenhandelaren het initiatief genomen, de AEX eerst compleet stil te leggen en vervolgens over te nemen. Het ging met geweld gepaard: alle computers, alle monitoren van het geldverkeer zijn in elkaar geslagen en definitief onbruikbaar gemaakt. Enkele gebruikers werden zonder pardon opzij gezet.
Handelaar W. Schippers: ‘We werden opeens weggetimmerd! Ongehoord!’
De politie is wel langs geweest, te paard, maar oordeelde dat er niets aan de hand was. Politiewoordvoerder Jelle Ternuyt: ‘Wij hebben niets opgemerkt dat tegen de wet was.’
Volgens een woordvoerder van de actievoerende handelaren, die onbekend wenst te blijven (‘Liever onbekend, ik moet aan mijn verdere carrière denken.’), was de actie een groot succes. De schade loopt in de miljoenen. Volgens de laatste berichten beraden Shell en Unilever zich nog.

2 opmerkingen:

  1. Waar en wanneer kom je dat vandaag de dag nog tegen, een woordvoerder die zijn of haar naam niet in de krant vermeld wil zien? Alleen toch op de beurs, lichtend baken van bescheidenheid en integriteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had gedacht: welke groep van mensen zal nóóit ergens tegen demonstreren? Ik kwam uit bij effectenhandelaren. Dus die liet ik de boel maar stukmaken.

    BeantwoordenVerwijderen