vrijdag 21 augustus 2009

19. Een sociaal acceptabele manier van liegen

Als we naar bed gaan, Alice te Voorburg en ik te Egmond aan Zee, stuur ik haar altijd een laatste mailtje: ‘Slaap lekker. Kuifje en het Pronkjuweel.’ Of welke andere politicus er ook aan de orde was geweest, die dag.
Het kan niet anders: Alice moet wel denken dat ik een zo belezen type ben dat ik zelfs de Kuifje-stripboeken ken. Dat is niet zo. Ik ken ze niet, ik heb ze nooit gelezen. Het zat niet in het pakket van opvoedingsmaatregelen die mijn ouders mij hadden voorgelegd. Stripboeken lezen, daar had je de tijd niet voor. Je moest échte boeken lezen.
‘Leven is lezen,’ zei mijn vader altijd, ‘het is maar één letter verschil.’ Mijn vader, die overdag lood goot (hij was de plaatselijke loodgieter) veranderde na het avondeten in een verwoed lezer. ‘Wie veel leest, leeft langer,’ zei hij soms en hij gaf ons het goede voorbeeld.
Ik las de Kuifjeboeken dus niet, ik heb me nooit laten afleiden door die malle tekenkunst, ik las bijvoorbeeld Arendsoog en het blaffende zand van Paul Nowee en ik vroeg mijn vader: ‘Hoe zit dat met die naam, Arendsoog?’
‘Die naam heeft de schrijver verzonnen. Bij elkaar gelogen dus. Hij heette in het echt Bob Stanhope, en die naam Arendsoog heeft hij van de Indianen gekregen.’
‘Van de Witte Veder-indianen?’
‘Ja.’
‘Rare manier van doen vind ik het.’
‘Hoezo, jongen?’
‘Om zo te liegen in een boek.’
‘Dat doen alle schrijvers in hun boeken.’
En daarmee bracht hij me op het spoor van schrijvers zoals Tsjechov, Boyle, Amis, Le Carré, Nabokov, Perec.

6 opmerkingen:

  1. Kuifje was mooi, vooral De krab met de gulden scharen. Arendsoog was mooi, maar daar ben ik nu werkelijk helemaal alles van vergeten, behalve dan dat hij trouwe hulp kreeg van Winnetou. Ik geloof zelfs dat Winnetou een stuk slimmer was dan Arendsoog. Maar het allermooist was toch Erik de Noorman, van Hans G. Kresse, die toevallig ook de omslagtekeningen van Arendsoog maakte. Ontdek ik nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Arendsoog kreeg geen hulp van Winnetou, volgens mij was Winnetou een creatie van Karl May, die ongeveer een even slechte schrijver was als Paul Nowee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik bedoel natuurlijk Witte Veder! Die boeken lopen in de herinnering (die er dus nauwelijks is) door elkaar heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er was ook een Nederlandse serie van vier (of drie?) jongens die bij wijze van spreken avonturen beleefden op het IJsselmeer, en die alle vier (of alle drie) zeer verstandig waren en ook ethisch zeer deugden. Ik heb één boek over die jongens gelezen en niet meer. Ik wist dat ikzelf niet zo gezond en zo verstandig was en ook nooit zou kunnen worden.
    Ik heb me later ook meer kunnen vinden in de helden of anti-helden van bijvoorbeeld Céline.
    Maar hoe die jongens nu heetten, weet ik niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twee jongens, Sietse en Hielke Klinkhamer, en niet op het IJsselmeer maar op een Fries meer, met de boot de Kameleon. Ik herinner me een aflevering waar een "naturist" in voorkwam, een naïef maar ook verdacht type dat alleen geitenmelk dronk omdat dat meer op moedermelk zou lijken.

    BeantwoordenVerwijderen