maandag 2 april 2012

351. Ik vind een titel

Ik vind een titel, en dan moet ik er nog een stukje bij maken. Soms maak je het jezelf wel moeilijk, wat doe je bijvoorbeeld met déze titel? Ik heb nog geen idee.
Zo ongeveer eens per half jaar heb ik weer een nieuw idee voor een blog. Een idee van een paar jaar geleden was om alle katholieke heiligen – en dat zijn er, naar ik meen, zo’n 4700 – op een blog te verzamelen. Ik doe er wat Wikipedia-kennis bij en ik vertel iets over die heiligen. Je hebt dan op het einde een compleet overzicht van de gekte in de katholieke kerk. Vroeger was het betrekkelijk eenvoudig om heilig verklaard te worden: je had wat grond en dat schonk je aan de kerk, of je was een prinses van Oranje Nassau en dan werd je heilig verklaard. Je moest dan nog wel één twee wondertjes hebben verricht, maar daar is ook nooit gebrek aan geweest. Trouwens, wie heeft er nu geen wonderen op zijn naam staan? Ikzelf bijvoorbeeld heb eens twee mensen genezen van een ongeneeslijke griep. Zonder ze aan te raken of medicijnen mee te geven. Jawel! En ze waren doodziek, kan ik u verzekeren. Maar ik zeide: ‘Staat op en neemt de benenwagen!’ En zij stonden op en namen de benenwagen, echt waar!
Een prachtige heilige is bijvoorbeeld Jozef van Cupertino, die leefde van 1600-1660 ongeveer. Ik zou dolgraag een stukje over de man schrijven: hij was geen groot licht, met een IQ van naar ik schat 60, maar kon toch priester worden. De kerk heeft altijd goed gezorgd voor de zwakzinnigen onder ons. Maar hij kon: vliegen! Hij tartte de zwaartekracht. Werd later verteld. Geen wonder dat hij in de jaren vijftig van de vorige eeuw tot patroonheilige voor de astronauten werd benoemd, want die post was nog vacant. En over bijna al die heiligen valt wel een mooi verhaal te vertellen.
Mijn laatste blogidee is het volgende. Johann Sebastian Bach (die waar ik woon J. Bas Bach wordt genoemd) is de grootste kunstenaar van de afgelopen eeuwen. Hij heeft tenminste 1072 en waarschijnlijk bijna 1200 stukken geschreven. Die werken staan gegroepeerd in Bachs Werke Verzeichnis (BWV). Ik wou zomaar beginnen met BWV 1 en doorgaan tot en met BWV 1200 of hoever het ook gaat. Ik laat het stuk horen, geef wat Wikipedia-kennis over dat werk, en ik vertel iets over Bach, over dat werk en over eventuele voorlopers van dat werk van bijvoorbeeld Kuhnau of Buxtehude, want u moet er ook iets van leren.
Wat voor titel moet zo’n blog hebben? Dat lijkt me eenvoudig: Verzeichnis und Ordnung! Als ik tijd van leven heb, ga ik deze blogs ooit nog eens maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten