dinsdag 24 april 2012

358. Zo liggen nu de kaarten

Een stemadvies. Na de verkiezingen zullen de stemverhoudingen er in de Tweede Kamer ongeveer zo uitzien: huidige combinatie VVD-CDA-PVV haalt hoogstens 60 zetels; ‘linkse’ combinatie haalt 80 zetels. Volgende regering kan dus worden: PvdA-SP-D66-GL. Dat lukt alleen als D66 wil en als de PvdA het wil. Maar die willen niet, dus moet er meer een centrumregering worden gevormd: ideaal zou zijn PvdA-VVD-D66. Dat lukt alleen als de VVD grote schoonmaak houdt en het wil. Maar misschien wil de VVD dat niet want ‘we hebben zo fijn geregeerd met het CDA’. Ik ga er bij deze berekeningen even van uit dat de PvdA de grootste partij in de Tweede Kamer wordt.
Wat als de SP de grootste wordt? Dan moet het een links kabinet worden, wat D66 en eigenlijk ook de PvdA niet willen. Dus u moet niet gaan stemmen op de SP, al is het maar uit tactische overwegingen. Geef die stem maar aan de PvdA.
Als de VVD de grootste partij wordt, hebben ze eigenlijk maar één keus: met de PvdA regeren. Die moet willen. En die willen gerust met de VVD regeren, ze hebben het onder Kok ook voortreffelijk samen kunnen vinden, er is geen reden om dat niet te herhalen. Haal D66 erbij en we zijn klaar.
De VVD kan ook samen met het CDA willen regeren. Daar is geen kans op, de PvdA zal het niet toestaan. Want het CDA verkeert in een toestand van verval. Het is wachten op een samengaan van de christenhonden van CU, SGP en CDA, het is wachten op het stoppen van de christelijke politiek. Ik zeg tweemaal hetzelfde.
De enige kans dat het CDA nog iets te vertellen zal krijgen, zal zijn als ze zichzelf gaat ‘verklinken’. Dus: Verhagen, Leers, Bleker, Buma Haersma en ander tuig eruit gooien en vervangen door normale mensen.
Ideaal zou zijn, ik zei het net al, PvdA-VVD-D66. Helemaal ideaal zou zijn: een premier van PvdA-huize. Kijk, Rutte mag van mij ook wel premier worden, hoor, want ik vergeef hem de spelletjes met Wilders wel. Maar als hij premier wordt, dan graag niet meer de lachende premier. Kan dat, Mark? Okay. Want om nu een twee drie een PvdA-premier te vinden... Samsom lijkt me niet de juiste figuur voor dat beroep.
U ziet wel: dit is een inschatting van de politieke zaken van PvdA-zijde bekeken. Ik heb mijn hele leven op de PvdA gestemd en zal dat ook zeker de volgende keer weer doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten