woensdag 25 april 2012

360. Het enige dat erop zit

Normaal gesproken sta ik ’s ochtends op. Hoe ik me dan voel? Je hoort wel dat er ochtend- en avondmensen bestaan (zoals er ook mensen zijn die de hele week naar het weekend toeleven), maar ik heb daar nooit last van gehad. Ik ben ’s ochtends niet miezeriger dan ’s avonds. Ik kan een stukje als dit de gehele dag door maken.
Laat ik eens de dag van vandaag, woensdag 25 april 2012, beschrijven. Ik nam na het opstaan om 8.15 uur eerst een kop koffie, om echt wakker te worden en om te beseffen wat de dingen des daags zouden zijn. Ik keek in mijn VARA Gids en zag dat ik de televisie wel op Eurosport kon laten staan: vrijwel de hele dag zou er snooker te zien zijn (Day heeft gewonnen met 10-9 van Ding, Trump heeft met 10-7 gewonnen van Dale, in een slechte wedstrijd). Voor snooker mag u me altijd wakker maken.
Ik zette mijn laptop aan, ik werk met Google Chrome als browser, en zette zoals elke dag achtereenvolgens Gmail, Google Reader, Facebook, Nurks, BBZ en YouTube neer. Ik deed de koptelefoon op mijn hoofd, zocht op YouTube de laatste zes sonates van Haydn op (dat weten veel mensen niet: dat Glenn Gould veel meer heeft gespeeld en opgenomen dan Bachwerken) en het genieten kon een aanvang nemen. De buurvrouw van de overkant ziet me soms zitten en als ze me tegenkomt op straat zegt ze: ‘Jezus! Hoe jij zit te dirigeren!’ Ik weet dat niet, ik heb er geen erg in.
Ondertussen keek ik op Gmail of er nog post voor me was. Meestal is er een mailtje van Jan Kroeze, die het vast niet erg vindt dat ik zijn naam noem, en vanochtend was er ook de verheugende mededeling dat K.P., van wie ik niet weet of ik haar naam zomaar mag noemen, mij tot Facebook-vriend had genomen. Ik had gisteren namelijk haar fotootje gezien en ik vond dat ze een vertrouwenwekkende kop had, dus we praatten wat over en weer, ze aarzelde, maar ze vindt het nu toch wel een goed idee (!).
Daarna keek ik of er nog iets te doen was op Facebook, ik herlas mijn stukje op Nurks nog eens, knikte weltevreden, en ging mijn Google Reader doornemen. Zou mijn inschatting juist zijn dat er een golf van opluchting door Nederland is gegaan, nu dat kabinet kapot is? Terecht!
Daarna ging ik boodschappen doen, ik woon in het midden van het centrum van Egmond aan Zee, dus vlakbij de C1000, en het enige dat er nu nog opzit is u het recept geven van de heerlijke tomatensoep die ik vanmiddag heb gemaakt. Daar gaat ie.
Kook in een halve liter water waarin u een blokje rundvleesbouillon heeft opgelost, ongeveer 100 gram runderpoulet. Dat duurt ongeveer 3 uur. Ik doe er om het uur een kopje water bij. Na die drie uur voeg je aan het geheel een halve liter gezeefde tomaten toe  (die kosten 29 eurocent, dus je moet niet gaan knoeien, vind ik, met echte tomaten). Voeg ook een zakje soepgroenten toe. Laat het nog 10 minuten koken. Voeg op het laatst nog het kleinste blikje bruine bonen toe, én: de in stukjes gesneden ananasschijven (60 eurocent) plús het ananassap uit dat blikje. Uw soep is nu klaar en u wilt meteen wel twee kommen, zo lekker is hij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten