woensdag 18 april 2012

356. Een schone taak voor het lager en middelbaar onderwijs

Anders Breivik zegt tijdens zijn proces: ‘Ik wil graag die mensen bedanken, zonder wiens steun de uitvoering van mijn project tot stilstand zou zijn gekomen.’ Het is best mogelijk dat meneer Breivik zo’n zinnetje nog eens zal uitspreken, hij is er tenslotte psychopathisch genoeg voor. Maar daar gaat het me niet om. Mij gaat het hierom: hebben we hier humor te pakken, of niet?
Ik zeg: wel degelijk. (Je kunt er als Hollandse cabaretier nog van maken: ‘Mijn naam is Anders, en ik wil graag etc.’ Het heeft niet mijn voorkeur. Zo ziet u maar weer eens hoe de humoristen het onderling niet altijd eens zijn.)
Het is een zinnetje dat ook uitgesproken had kunnen worden door een botenbouwer, bij de tewaterlating van een schip. Want Philip Bloemendaal van het Filmjournaal komt langs en je moet wat zeggen, en dan zeg je zoiets, hoewel je het voor geen centimeter meent. Je had natuurlijk veel liever gezegd: ‘Dit is het IJ en dat is mijn schip!’, maar dat doe je niet.
Dat project van meneer Breivik was het vermoorden van 75 of 80 mensen, ‘de meest spectaculaire aanslag sinds de Tweede Wereldoorlog’, zoals hij zelf zei. Ik weet dat niet, hoor, ik heb filmpjes gezien over de oorlog in Vietnam, waarbij op één dag een paar honderd Vietnamezen werden vermoord. Het spectaculaire ervan was dat die paar Amerikaanse moordenaars nooit zijn opgepakt en veroordeeld, en dát is pas spektakel. Daar komt nog bij dat Breivik op de dag van de moorden speed had geslikt. Dat moordt wat makkelijker, moet hij hebben gedacht.
Hij heeft er ook nog een lang manifest aan gewijd, met daarin de mededeling dat we in oorlog zijn en dat hij op de voorposten stond om het gevaar af te wenden. Ik geloof niet dat we aan die kletskoek enige aandacht hoeven te schenken: hij wilde gewoon een paar honderd landgenoten afmaken, punt, basta. Hij heeft die landgenoten niet gevraagd naar hun politieke opstelling, hij heeft ze eerst neergemaaid. Dus ik zou het geen politieke moorden willen noemen, maar gewoon: moorden.
Terug naar dat zinnetje. Of hij het ooit zal uitspreken, weet ik niet (u bent uitgenodigd om het in de commentaren op te noemen), want ik lees de kranten niet zo zorgvuldig. Maar zou het niet een goed zinnetje zijn om te gebruiken in de lessen Humor, zoals die (hoop ik) worden gegeven in ons onderwijs? Als Humor nog geen vak is in ons onderwijs, dan zou het dat moeten worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten