donderdag 5 april 2012

353. Een man van stavast

Pastoor Engelbertus van de St. Claraparochie te Dirkswoud zegt het nog maar eens: ‘Dat opgaan van ons katholieken in het CDA, in de jaren zeventig, was een slecht idee. Dat zei ik toen al, dat blijf ik nog steeds zeggen. We hadden gewoon de KVP moeten houden zoals die was: sterk, slim en bestuursbereid, met aansprekende voormannen. Dan zouden we groter zijn geweest dan nu dat hele CDA is, met al die mannenbroeders, die ons toch al nooit geaccepteerd hebben, want katholieken zijn dom en onbetrouwbaar, vinden de protestanten. Kijk eens naar de laatste peilingen: een zeteltje of tien in de Tweede Kamer houdt het CDA over, en dat zullen er beslist ook niet meer worden. Dus wat gaan de mensen denken: ik stem voortaan dan maar op de Gristen Unie, die is bijna even groot en die zeggen tenminste waar het op staat.’
‘Ik bepleit dus de heroprichting van de KVP, die ik een andere naam zou willen geven: de NKV, de Nieuwe Katholieke Voorlopers. Je zoekt een voorman uit de Randstad, dat oogt altijd een stuk beter dan een lulletje uit het zuiden of het oosten van het land. Zo’n wereldlijk mens uit de Randstad heeft moeten vechten voor zijn geloof, vertelt hij in zijn eerste interviews met de landelijke pers, waarin ook opgemerkt wordt dat meneer spreekt zonder accent en met een keiharde G.’
‘Ikzelf zou onmiddellijk de stekker uit dit kabinet halen, en met de katholieke Kamerleden uit het CDA stappen en meteen overstappen op de NKV. Of ikzelf de kar zou willen trekken, vraagt u. Daar moet ik me dan wel toe geroepen voelen. En dat voel ik mij, ik ga niets uit de weg.’
‘Als pastoor van een gemeente vol recente dreigingen van onlusten, vooral van de zijde der jeugdigen, weet ik immers maar al te goed wat er nodig is voor een goed bestuur. Een goed bestuur, weet ik uit de harde praktijk van alledag, is een zalvend bestuur. Dat is de enige manier waarop het in Nederland weer goed kan komen: met een sterke NKV, en wat minder sterke partijen er omheen. Zo maken we het land weer veilig en welvarend: met een goede middenpartij als de NKV! En daar is grote behoefte aan.’
‘Ons land is groot geweest toen de KVP nog als een spin in het web van de politiek speelde. Laat ons die grootheid weer hervinden! De NKV regeert uiteraard niet met uiterst linkse en met uiterst rechtse partijen. Nee, wie er in de regering wil komen, moet zich matigen. Het sociale anker van Nederland is: de NKV! Zo is het en niet anders.’
‘Ik ben nu bezig een partijprogramma te schrijven en het eerste partijconcilie, pardon, het eerste partijcongres zal worden gehouden in het St. Clara Parochiehuis te Dirkswoud. Komt allen!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten