vrijdag 27 april 2012

361. Je moet niet gaan knoeien, vind ik

Door de wanprestatie van Diederik Samsom (wiens aanstelling als fractievoorzitter ik een even grote fout vond als de aanstelling van Spekman als partijvoorzitter; Diederik is misschien een goed kamerlid, maar hij kan niet eens een zin waarin twee c’s voorkomen correct uitspreken. Een veel betere keus was natuurlijk Ronald Plasterk geweest, die, in tegenstelling tot Diederik, welbespraakt, galant en ook slim is, en die uiteraard zichzelf wel had uitgenodigd om bij die gesprekken aanwezig te zijn, en die met vrijwel hetzelfde pakket zou hebben ingestemd. Lees ook wat Vermeend, Peper en Asscher erover hebben gezegd) door de wanprestatie van Samsom is de PvdA nu een tweederangs SP geworden. Ze staan aan de kant, ze zijn geen bestuurspartij meer.
De vraag is nu of er nog wel verkiezingen nodig zijn, want de rest van de termijn kan gemakkelijk worden volgemaakt door de vijf begrotingspartijen. Als ze toch maar besluiten op 12 september verkiezingen te houden, dan zal de PvdA ongemeen harde klappen krijgen. De volgende regering zal bestaan uit VVD, CDA, CU, D66 en GroenLinks. Het midden van het politieke gezelschap, met andere woorden, waar normaal gesproken de PvdA ook toe hoort. Maar ze hebben het verkloot. Het is een treurig feit, want ik ben wel geen lid van de PvdA – ik ben van geen enkele club lid – maar ik heb er mijn hele leven op gestemd. Niet omdat ik arm ben (ik ben arm, donaties worden ingewacht), maar omdat ik het altijd verstandig heb gevonden om een regering iets links van het midden te hebben. Matiging, daar blijft de tent van overeind staan, heb ik altijd gezegd.
Waarop moet ik nu stemmen? Ik overweeg sterk om GroenLinks te gaan stemmen. Schande Jolande moet geholpen worden, ze heeft tenslotte enkele schandalige maatregelen zoals de griffierechten, de PGB en de GGZ-kosten (gedeeltelijk) teruggedraaid. Dat heeft zij geflikt en niemand anders. Daarvoor moet ze beloond worden.
Als nu maar genoeg vroegere PvdA-stemmers er zo over denken, dan is het resultaat straks: links de SP en een klein partijtje PvdA met een zetel of tien. Rechts: de VVD en de SGP. Opgeheven zal over vier jaar de PVV worden. De rest in het midden, en zij vormen ook de regering, samen met de VVD. Die zullen zich wel inhouden met hun rechtsigheid, want daar hebben ze geen steun meer voor.
Het is jammer, PvdA, maar dat krijg je ervan als je gaat zitten knoeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten