vrijdag 2 december 2011

267. Ik woon in Egmond aan Zee

Er wonen in Egmond aan Zee betrekkelijk weinig intellectuelen, maar ik geloof dat het percentage intellectuelen wel ongeveer gelijk zal zijn aan het percentage dat in Amsterdam, Den Haag of Venlo woont. Weinig dus, dat zult u met me eens zijn. Mijn definitie van een intellectueel is: 1. hij moet origineel zijn, en 2. hij moet een hoop gelezen hebben. Dus als je van een universiteit komt met een briefje waarop ‘Rechten’ staat, dan ben je nog geen intellectueel.
Jaap ‘de Bonje’ Zwart (die bijnamen worden hier aan ieder gegeven. Er zijn momenteel 19 Japen Zwart te Egmond aan Zee. Het telefoonboek werkt er niet aan mee) is bijvoorbeeld zo’n intellectueel. Jaap was vroeger, ik spreek van de jaren zestig der vorige eeuw, een ‘rauwe deurdouwer’, een vechtersbaas, zouden u en ik hem genoemd hebben, maar hij heeft zich sindsdien ontwikkeld. Hij is van barsten tot buigen gegaan. En hij heeft zich over de boeken gebogen: hij begon met stripverhalen en nu beschouwt hij mijn kleine boekenbestand als een bibliotheek. Hij leest Nabokov, Karel van het Reve, J.M.A. Biesheuvel, kortom, hij leest zich een slag in de rondte.
- In boeken (zei hij me laatst) vind je het ware.
- Je kunt evengoed zeggen dat je in hamsters het ware vindt (zei ik).
- Ja, daar heb je misschien gelijk in. Hamsters. Maar in boeken wordt soms iets gezegd.
- Daar heb jij weer gelijk in, Jaap.
- Heb je geen boek over de C1000?
- Nee, ik heb wel een boek over The growth of the supermarket economies, maar specifiek over de C1000, nee.
- Want ik heb nu gezien dat die C1000 een totaal verkeerde winkelindeling hebben opgezet.
- Vertel.
- Ze hebben het nu opgezet alsof de mensen alleen de noodzakelijke artikelen zullen kopen. Brood, groenten, vlees. Met verderop de niet-noodzakelijke dingen zoals tandpasta, snoepgoed, wc-papier.
- En dat moet andersom, zeg jij.
- Dat moet andersom, inderdaad. Voor de doorstroming van de klandizie zou het geweldig zijn.
Ik probeerde het te begrijpen, maar ik kwam zo ver niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten