zaterdag 17 december 2011

281. Wat je zegt moet je doen

Over het lezen van boeken. Er gaat heel wat tijd in zitten, merk ik, want ik wil mijn hele bibliotheek gelezen hebben voordat ik dood zal zijn. Het is vooral natuurlijk herlezen, en wederom genieten. Ik koop bijna geen boek meer, want alles is als e-book beschikbaar of zou dat tenminste moeten zijn. Boeken (van Dickens, Poesjkin of Toergenjev) lees je tegenwoordig op het scherm. En ik vergeet nog dat ik zo’n 400 boeken in mijn Google Doc heb staan. Die moeten allemaal ook nog gelezen worden.
Een prettige kerst zult u mij wel willen toewensen.
Ik ben begonnen met de boeken van Gerard Reve die ik in huis had, een stuk of vijftien boeken, waarna een video met Gerardje me bracht bij de boeken van Céline. Somber geworden begon in aan de tien of twaalf boeken die ik van W.F. Hermans in huis heb.
Dit speelde zich allemaal een half jaar geleden af. Ik heb sindsdien een stuk of acht boeken van T.C. Boyle gelezen (zijn beste boek is zijn verhalenboek, zoals van de meeste schrijvers hun beste boeken hun verhalenboeken zijn), het Verzameld Werk van F.B. Hotz (ook prachtig) en de zes eerste boeken van J.M.A. Biesheuvel (van de Bovenkooi tot en met de Vlinders).
Ik ben nu voornemens te gaan beginnen aan óf Somerset Maugham óf Ruth Rendell. Óf Tsjechov, natuurlijk, want die moet ook nodig weer herlezen worden. Ik denk dat ik met Maugham’s Ashenden-stories begin.
Waarom doet u dat, meneer Hoogeboom?
Dat weet ik niet, dat is een drang, mevrouw. Een drang om het leven volmaakt af te ronden, zoiets. Om niet, als je straks op je ziekbed ligt, te hoeven denken: godverdomme! Díe schrijver heb ik gemist, die heb ik niet gelezen.
Het heeft iets dwangmatigs.
Het heeft iets dwangmatigs, daar heeft u gelijk in. Het moet. Dus het zal ook gebeuren. Dat is binnen mijn kleine territorium ook zowat het enige, afgezien van mijn kookprestaties (snijd een kippeborstje aan stukjes en marineer ze in wokolie 10 ninuten, samen met wat djinten, korianderpoeder, djahé en sambal brandal. Roerbak de kippestukjes. Voeg er dan de stukken paksoi en stukjes rode paprika aan toe. Kook uw pandanrijst, voeg eerst een handje rozijnen aan het mengsel toe, voeg dan de rijst toe, en klaar is Kees), dat is binnen mijn territorium zowat het enige dat ik kan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten