donderdag 22 december 2011

284. Een continent om nog te ontginnen!

Ik spreek geen Spaans of Italiaans en kan het ook niet verstaan. Dat is een beetje raar want ik heb vroeger een paar jaar Latijn gehad, en nog steeds kan ik teksten in het Latijn redelijk goed lezen. De meeste woorden in het Spaans en het Italiaans hebben hun oorsprong in het Latijn. Maar spreken doe ik die talen niet.
Ik interesseer me ook niet voor zaken uit Midden- en Zuid-Amerika. Ik weet dat Quito op de evenaar ligt, dat de Amazone door Brazilië stroomt, en dat Valparaiso een Chileense badplaats is (maar dat land is zo smal, bijna elke plaats moet wel een badplaats zijn). Maar wie er de baas is in Paraguay, Venezuela of Honduras zou ik niet weten.
Ook andere, belangrijke dingen uit die regio onthoud ik niet of niet goed. Zo is er een Braziliaanse schilder die ongeveer Walter Correa heet, en die geweldig is. Ik heb hierboven een schilderij van hem gezet. (Hij blijkt, na wat googlewerk, Walmor Corrêa te heten, ik maak graag reclame voor hem.) Er is ook een geweldig goede Braziliaanse schrijver van korte verhalen, van wie ik de naam niet meer weet. Hij kwam uit Curitibá... God, hoe heet hij toch?... Lucky Luke... Dalton Trevisan! Voor wie ik ook graag reclame maak.
Er zitten dus grote lacunes in mijn kennis van de wereld. Van de Chinezen bijvoorbeeld weet ik ook bijna niets, sinds ze (in welk jaar weet ik ook niet) overgestapt zijn van het communisme op een moderner tirannie. Van Canada of Australië weet ik niet wie er de minister-presidenten zijn. Van Afrika weet ik ook weinig. Ik weet alleen iets van Europa, van Rusland en van de Verenigde Staten.
Wat weet ik verder? Van studies als sociologie of psychologie bijvoorbeeld weet ik niets, behalve wat Jan Blokker en Karel van het Reve erover gezegd hebben. Wiskunde, scheikunde, natuurkunde zijn aan mij ook niet besteed. Ik interesseer me wel voor de astronomie (die mooie Hubble-plaatjes!), de neurologie, de mariene fauna in het Perm-tijdperk, maar toen was er van Zuid- en Midden-Amerika nog geen sprake.
Wat de christenen zoal uitspoken op deze wereld, en van hen vooral de katholieken, interesseert me. Maar waardoor mijn leven toch niet geheel zinloos is geweest, dat is doordat ik aardig thuis ben in de Nederlandse, Engelse, Amerikaanse en de Russische literatuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten