dinsdag 5 juni 2012

De Wereld Draait Door

Zoals dominee Gremdaat het van de week zei: ‘Maar mijn wereld draait dóói! Niks geen zomervakantie.’ Gelijk had hij: waarom moeten die lui in Hilversum vier maanden lang stoppen? Waarom moeten bijvoorbeeld ook Pauw en Witteman vier maanden lang vakantie krijgen? Maar het werd even een zangfeest bij mij thuis, want ik begon een lied van Ramses Shaffy – die volgens mij ooit is begonnen met die R zo uit te spreken – te zingen: We zullen dooigaan / Naakt in een ojkaan / We zullen dóóigaan / Met ons oud bestaan. Ik kijk trouwens bijna nooit meer naar de tv. DWDD heb ik al twee of drie jaar niet meer gezien. Eén Vandaag, Nieuwsuur, en dat soort programma’s: hetzelfde. Ik bekijk die nieuwsprogramma’s en het NOS Journaal heel soms nog in het begin van de nacht op mijn laptop, als ik toevallig niets anders te doen heb.
Mijn tv kan de deur wel uit. Ik kijk alleen soms nog naar Eurosport: het snookeren, het tennissen (nu is de tweede en laatste week van Roland Garros te zien) en vroeger keek ik altijd naar de sumo-uitzendingen, want ik vond de kreten van die scheidsrechters altijd zo geweldig: Tomoto takahashi. Takahashi! Takahashi! Tomoto kuhu!! Wat de man daar stond te schreeuwen, weet ik niet, en hij schreeuwde ook bij elke wedstrijd weer iets anders. Elke scheidsrechter had ook zijn eigen repertoire van, vermoed ik, aanmoedigingskreten. Maar voor die sport alleen hoef ik geen tv meer te kopen. Als mijn oude beestje er zo dadelijk mee stopt, is het afgelopen. Trouwens, dat sumo kan ik uitstekend ook hier bekijken.
Ondertussen draait mijn wereld gewoon door. Maandagavond tegen acht uur werd er bij mij aangebeld. Ik doe open, staat er een colporteur van ongeveer twintig jaar voor mijn neus, die zegt: ‘Ik kom eens met u praten over uw dure gas- en stroomrekening.’ Ik zeg: ‘Dat mag u best even doen, hoor, maar aan de deur wordt niets gekocht, dus het is zinloos.’ Ik keek tegelijk even naar de papieren die hij in zijn hand had. Ze waren van Oxxio. ‘Bent u de hoofdbewoner van dit pand?’ vroeg de colporteur. ‘Ja, dat ben ik. Ik heb trouwens heel slechte dingen over uw bedrijf gelezen op het internet. Een onbetrouwbaar zootje is het. Je kunt veel beter bij een degelijk energiebedrijf zoals Nuon blijven zitten.’
‘Maar Nuon is veel duurder, meneer!’ ‘Dat kan wel zijn en zal ook wel zo wezen, maar ik ga toch echt niet met een bedrijf in zee, dat zoals het uwe, er ’s avonds laat nog mensen op uit stuurt om oude mensen te overreden om van gasleverancier te wisselen. Maar blijft u hier even staan, dan bel ik even de politie op.’ Ik ging naar binnen, pakte mijn mobieltje, ging weer naar mijn deur en deed alsof ik de politie aan de lijn had. ‘Oké, meneer de agent. U komt eraan. Wat zegt u? De man aan de praat houden etc.? Oké. Tot zo.’
Ik glimlachte tegen de colporteur en zei: ‘De politie is onderweg, meneer.’ De jongeman vertrok direct met zijn goedkope gas en stroom.

1 opmerking:

  1. Fijn stuk. Oplichters dienen met égards en subtiel,doch keihard, behandeld te worden.
    Ga ik ook doen aanstaande maandag. Ik verheug me er nu al op.

    BeantwoordenVerwijderen