woensdag 18 januari 2012

306. Ik ben een linkse liberaal

Ik heb een vriend gehad die onderwijzer is geworden en die lid was van de CPN. Ik ben hem daarin niet gevolgd, want ik vond dat arbeiderisme onzin. Ik las ook Het geloof der kameraden van Karel van het Reve – een boek dat bij alle intellectuelen bekend is – en als je dat boek gelezen hebt, glimlach je om de domheid der communisten.
Later ging ik als zetter werken bij een Alkmaarse drukkerij. Ik verving een andere zetter, die ook lid was van de CPN. Ik noemde een keer in zijn bijzijn de naam van Van het Reve, en hij reageerde: ‘Die vuile fascist!’ Want iemand die niet voor de CPN is, is meteen een fascist. Zo werkt dat, en zo zijn die communisten nu eenmaal altijd geweest. Ze werken zich een slag in de rondte, ze vergaderen voortdurend, ze drukken brochures, ze staan op markten en braderieën, en als je daar eens iets van zegt, dan zeggen ze: jij hebt het slecht voor met de arbeiders, vuile fascist!
De dagen van het communisme zijn, dacht ik, wel geteld. In Rusland zijn het vorige jaar 90 miljard euro het land uitgesluisd, de heren hebben het daar wel goed geregeld. Trouwens, zullen ze denken, kijk maar naar Amerika: daar betaalt de schatrijke Mitt Romney maar 15% belasting, dus laat ons ook even!
Dat zijn natuurlijk foute toestanden, waar een eind aan moet worden gemaakt. Hoe doe je dat? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het lijkt me bijvoorbeeld een goede zaak als de Europese Unie zich verenigt en een aanval op Zwitserland gaat voorbereiden, of liever gezegd: op de Zwitserse banken. De eurocrisis zou snel voorbij zijn. Maar dat is wishful thinking.
Een andere manier om die eurocrisis te bedwingen en tegelijkertijd de economie aan de praat te houden, is niet te bezuinigen, maar eenvoudigweg het belastingtarief voor mensen die meer dan zeg 100.000 euro ’s jaars verdienen, te verhogen van 52% naar bijvoorbeeld 62%. Dan houden ze nog genoeg over, ze kunnen alleen hun bootje pas een jaar later kopen.
Als je dat allemaal denkt (en er zijn nog wel meer dingen: geef de drugs vrij, want dat is een slag in het gezicht der criminelen), dan ben je links. Een linkse liberaal (want ik stem voor geen goud op de VVD van Hans – liberaal als een aal – Wiegel) is iemand die het linkse gedachtengoed wel werkelijkheid wil zien worden, maar bij voorkeur niet door een revolutie. Revolutie is enorme verspilling van goederen en van mensenlevens trouwens ook. Nergens goed voor. Dan maar met kleine stapjes met z’n allen een klein beetje eerlijker worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten