zaterdag 21 januari 2012

308. Bouwen voor de toekomst

Ik heb geen kinderen, dus weest u niet bezorgd. Als ik ze wel had gehad, zouden ze nu geleerden of kunstenaars zijn geweest (hoop ik). Maar ik heb ze niet, en zelfs een vrouw heb ik pas zes jaar geleden gevonden. Alice, die me anderhalf jaar geleden is ontschoten (slokdarmkanker). Ze was de vrouw met wie ik oud had willen worden. Zo gaat er in het ene mensenleven van alles goed, en in het mijne nagenoeg niets. Ik klaag daar overigens niet over: zo is nu eenmaal het leven en dat was mijn lot.
Ik ben nu 58 en de toekomst interesseert me steeds minder. Eerlijk gezegd heeft die me altijd al weinig geïnteresseerd. Ik kijk liever terug. Zo hoop ik ooit nog eens een boek te vinden met ongeveer deze titel: Westerse zeden en gebruiken tijdens de Koude Oorlog (1945-1990). In dat boek hoop ik te lezen dat het zenden van Nederlandse militairen naar Duitsland (‘tegen het Rode Gevaar!’) onzinnig was, want de Russen wilden helemaal zo’n oorlog niet voeren, die wilden liever een stel bommen gooien.
We moeten elkaar wel de waarheid vertellen, maar we moeten het elkaar niet te lastig maken: ziedaar de Nederlandse volksaard. Als ik kinderen had gehad, zou ik ze atheïstisch hebben opgevoed. Dus ook zonder die Sinterklaas-onzin etc. Ik bedoel: wel cadeautjes krijgen en geven, eventueel met rijmpjes, maar ik zou ze vanaf het begin hebben duidelijk gemaakt dat het een christelijke rimram is, bedoeld om de kinderen bang te maken. Wij geven elkaar wel cadeautjes, zou ik zeggen, en daar heeft die buurman met zijn baard en zijn snor (‘Trek er maar eens aan, kinderen!’) niets mee van doen.
‘Maar Sinterklaas komt wel op de tv!’ zullen ze zeggen.
‘Ja, maar lang niet alles wat er op de tv komt, is waar,’ zou mijn antwoord zijn. ‘Reken maar eens uit: hij komt met een bootje van niets helemaal vanuit Spanje naar Dordrecht. Dan kan hij niet nog dezelfde dag ook in Egmond aan Zee én in Goirle én in Capelle aan den IJssel én in Groningen zijn. Dat kan niet. Dus dat is allemaal slecht toneelspel. Komt hij ook nog op een schimmel. Er zijn tegenwoordig betere vervoersmiddelen. Trouwens, hij kan dat bootje ook beter wegdoen en met het vliegtuig overkomen. Waarom ze dat niet doen, begrijp ik ook niet. En dan die middeleeuwse feestkleding! Onthoud dit, kinderen, en vertel het ook op school. Daar zul je populair mee worden!’
Verder zou mijn huis hebben volgestaan met gitaren, violen, versterkers, een piano enzovoorts, en mijn kinderen zouden allemaal een instrument leren bespelen. Wie daar geen zin in heeft, kan zich terugtrekken in vaders geluidsvrij afgesloten bibliotheek, om samen met vader een boekje te gaan lezen. Yeah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten