dinsdag 8 mei 2012

364. Bezinning waarover?

Ik heb vanavond het blog Ben twijfelt van voren naar achteren gelezen. Ik schreef toen elke dag een stukje, om te bewijzen dat dat kon. Ik schreef die stukjes op dezelfde manier als de stukjes op dit blog: je zoekt eerst een titel in je laatste stukje en daar schrijf je een stukje bij. Het is niet de bedoeling dat u, geliefde lezer, dat opmerken zou, het is alleen maar een manier om een writer’s block te vermijden.
Sommige van die stukjes waren vrij goed, moet ik mezelf besuikerend zeggen. Ik dacht bij het herlezen soms zelfs: Jezus, dat ik dit zelf geschreven heb! Er zaten ook veel slechte stukjes tussen: de stukjes die ik nu te voor de hand liggend vind.
Ik schreef die stukjes in 2008-’09, toen ik nog maar net wist hoe je moest linken naar andere stukjes en andere blogs etc. Dat had ik geleerd van mijn lieve Alice, met wie ik een jaar eerder via het internet had kennisgemaakt, en die in 2010 is gestorven. We hebben elkaar maar vier jaar gekend, maar het lijken nu tien of twintig jaar. Ik was zeer verliefd op haar, en ik denk dat dat gevoel je ook helpt bij het schrijven: je denkt dat alles kan en alles mag, zal ik maar zeggen. De jaren 2008-’09 waren de jaren dat Alice geregeld bij me op bezoek kwam, ze kwam dan voor twee dagen, later een week, later een maand. Man, je kunt je niet voorstellen hoe gelukkig ik was. Als ze wegging was ik compleet uit het lood geslagen. Dan ging ik maar weer een stukje schrijven, meestal een goed stukje, blijkt nu.
Die stukjes heb ik vanavond dus herlezen, en dat deed ik omdat ik bezig ben om mijn Dirkswoud-stukjes (waarvan er ook op Ben twijfelt al enkele stonden) te verzamelen, te herschrijven en tenslotte op dit blog te plaatsen. Ook op dit BBZ staan al vele Dirkswoudjes, die ook zullen moeten worden herschreven etc. Op Dirkswoud staan de meeste stukjes, waarvan ik er sommige zal schrappen en andere zal herschrijven. Gelukkig zijn er ook heel soms stukjes waar ik niets aan hoef te veranderen.
Het zal wel een paar maanden nemen, alles bij elkaar, want ik heb zo’n 550 Dirkswoudjes geschreven, en die moeten dus allemaal op dat nieuwe blog terechtkomen. En verder kriebelt het ook in mij: ik wil weer elke dag een stukje schrijven, het maakt me niet uit waarover.
Ik wil die plicht en die methode weer terughebben. Ze hebben me in 2008-’09, mede, zo gelukkig gemaakt.

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben,

    Dat is het nadeel van goede blogstukjes, ze dwarrelen elke dag een eindje naar beneden en komen dan op de bodem van het internet terecht. Goed dat je ze weer omhoog trekt en een definitieve (hoewel: yet another Ben blog) plaats geeft.

    Groeten,

    Fokke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar heb je gelijk in, Fokke, dat naar omlaag dwarrelen. Dat is het grote nadeel van het internet, vind ik.
    In elk geval komen mijn Dirkswoudjes nu mooi bij elkaar te staan, en worden ze herschreven, krijgen ze soms een andere titel etc. (ik zal er ook verschillende weggooien: one must kill one’s own darlings).
    Ik ben er nog wel tot het einde van dit jaar mee bezig zijn

    BeantwoordenVerwijderen