maandag 21 mei 2012

369. Ik heb het eens gecontroleerd

Ik ben zelf geen fotograaf, dus ik moest een afbeelding zien te vinden van het boekje dat mij is gegeven door Harm Goldschmeding, zoon van C. Goldschmeding, de schaakprobleemcomponist. Alleen het Deense Skakhuset bezat er een petieterig klein plaatje van, dat ik in mijn armoede maar 300% heb vergroot. Vandaar dat het er zo belabberd uitziet.
Toen ik het boekje cadeau kreeg, ging ik natuurlijk meteen naar de inhoud toe. Die is prima, en heerlijk om te lezen. Ik heb maar twee fouten gezien, en die waren ook opgemerkt door óf Harm óf door zijn vader, blijkens de handgeschreven verbeteringen. (Ik ben vroeger zetter/corrector geweest en ik weet dat in elk boek, waar ook gedrukt en hoe zorgvuldig ook bekeken, fouten staan. In mijn eigen stukjes staan ook, hoogst zelden, fouten. Ik schaam me bijvoorbeeld te vermelden dat ik eens in plaats van het correcte gewag maken het compleet idiote geweld maken heb laten staan.)
Het boekje is in 1976 gedrukt door Drukkerij Van Spijk in Venlo (Limburg), een toentertijd tamelijk gerenommeerd adres. Blijkens het achteromslag was het in die tijd te koop voor f 6,–. Nu is het bij Skakhuset te koop voor € 19,–, een verzevenvoudiging van de oorspronkelijke prijs. Is het zoveel geld waard? Jazeker.
U krijgt nu een kijkje in de drukkerijwereld van 1976. De baas roept Kees, de ontwerper: ‘Ik heb hier een  boekje van een schaker, maak even een omslag, Kees.’
‘Oké. Hoeveel kleuren?’
‘Twee. Maak ook gelijk een afbeelding of zoiets van een schaakbord. Doe maar iets.’
‘Oké.’
En Kees gaat aan de slag. Een half uur later is hij klaar en heeft hij een schaakbord van 9 x 9 velden gemaakt met daarop 17 zwarte pionnen in X-vorm opgesteld.
De baas: ‘Dat heb je mooi gedaan, Kees!’
‘Ja, ik dacht: schaken is toch een beetje een raadselachtige sport, hè?’
De keuze van de tweede kleur liet men gewoon afhangen van wat er toevallig voor kleur op de drukpers zat, want waarom zou je dat allemaal eerst gaan schoonmaken enzovoorts. Dat werd dus het katholieke paars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten