dinsdag 22 mei 2012

372. U heeft de juiste keuze gemaakt

Het NOS Journaal wordt over vier dagen geheel anders. Ander decor, vlotter taalgebruik, en de presentator staat voortaan. Vraagje. Hadden wij daar ooit om verzocht? ‘Heren! Verandert u toch het decor van het journaal! En laat u de nieuwslezers alstublieft staand praten, want dat is veel vlotter!’ Natuurlijk niet. Ze hebben bij de NOS een clubje vormgevers dat helaas niet is wegbezuinigd en dat zich af en toe moet waarmaken om te bewijzen dat ze bestaansrecht hebben.
Ze hebben geluk dat ik daar geen vormgever ben, want ik zou gezegd hebben: ‘Elke tv heeft een liggend beeld. Om het journaal grafisch perfect te maken, moet de nieuwslezer dus liggend zijn werk doen.’ Ik zou even gelijk hebben gehad als de vormgevers die nu zeggen: alles moet vlotter en alerter, dus blijven staan en nooit even zitten, nieuwslezer!
Kijk, ik kan met enige goede wil nog wel begrijpen dat je af en toe het decor wat wijzigt – hoewel ik niet begrijp wat er mis was met het journaal van twintig of vijftig jaar geleden. (Zo vind ik nog steeds Sport in beeld een veel betere naam dan Studio Sport, maar dat moest ook om een of andere reden gewijzigd worden.)
Maar dat laten staan van een nieuwslezer...! Omdat dat alerter zou zijn! Waarvoor moet hij of zij dan alert zijn?, luidt mijn vraag. Voor een bomaanslag, zodat Sacha snel kan uitwijken?
Ik vind: Sacha de Boer moet zelf maar beslissen of ze wil blijven staan of wil blijven zitten, zoals ze ook zelf moet uitmaken wat ze aan- of uittrekt. (Want die vormgevers die over hun kleding gaan, die had ik allang wegbezuinigd.) Ze moet ook zelf beslissen over haar teksten, want die vlottere teksten die eraan zitten te komen, dat zijn natuurlijk simpeler teksten. Hans en Grietje komen vertellen over het wereldleed.
Mag het, bedoel ik met dit stukje te zeggen, weer eens over de inhoud gaan? Want daar zet ik het Journaal voor aan.
En wat zal de volgende stap zijn in de vernieuwingen? Een nieuwslezer die op zijn handen staat? Een nieuwslezer die niet meer te zien is, zoals je vroeger omroepsters had, maar nu niet meer? Godsallemachtig, ik zal u niet vervelen met de vele mogelijkheden.

2 opmerkingen:

  1. Frits Thors moet weer terugkomen. En ook de weerman, die ter plekke op een stuk papier de weersverwachting voor de volgende dag bijelkaar verzint en uittekent. Zeg nou zelf, toen hadden we tenminste nog echte zomers en winters.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vanavond nog een DWDD van gisteren gezien, waarin Sacha de Boer en haar hoofdredacteur een en ander kwamen uitleggen. Sacha was op les geweest bij een acteur, om te leren hoe ze moest gaan staan en lopen. En daar was ze nog enthousiast over ook!
    Allemaal moderne poppenkast.
    Ik kijk gelukkig al bijna nooit meer tv, want ik heb de Volkskrant en de NRC in mijn Google Reader, dus ik weet alles al, ik hoef niet meer naar het Journaal te kijken. Ik zal me alleen maar ergeren.

    BeantwoordenVerwijderen