maandag 21 mei 2012

370. Hoeveel kleuren?

- Dag, Max.
- Dag, Ben.
- De náám van onze columns in Sargasso. Goed dat je hier weer eens bent, jongen. De titel van onze columns, zou dat niet beter Twee baardapen kunnen zijn? Hij lachte vriendelijk terwijl hij dit voorstel op tafel legde.
- Wees toch eens ernstig, Ben. Baardapen wil ik niet.
- Oké, dan nemen we een andere titel.
- Dat gebrek aan ernst van jou...
- Kritisch, maar oplettend!
- Ach, je wilt toch niet naar me luisteren. Dat gebrek aan ernst kan nog wel eens lelijk tegen je gaan werken, in een omgeving als Sargasso. Sinds wanneer heb jij trouwens een baard?
- Ik wou bijna zeggen: sinds de dag dat ik geboren ben, maar dan kom jij weer aanzetten met mijn gebrek aan ernst. Eén van mijn oudste herinneringen is van toen ik vijf jaar was, ik zat nog op de kleuterschool, maar ik kon al wel lezen en schrijven. Dat had mijn moeder me geleerd. Eén van mijn oudste herinneringen is aan heeroom Jules, een oudere broer van mijn vader.
- Heeroom Jules, ja ja.
- Ik weet niet of hij gewoon priester of pastoor of diaken was, of een kloosterling van een of andere orde. Het was een lange kerel, ongeveer 1 meter 80, en hij werkte in Donker Afrika bij het Pygmeeënvolk, ik dacht in de Congo. Hij zong een lied waarvan ik de tekst nog ongeveer ken: Aan de kust van Afrika / Staat een kleine negerstam. / Wacht op God!, roepen wij luid. / God is groot en slaat u lam. Iets in die geest zong hij, ik weet niet meer op welke melodie.
- Ik vroeg: wanneer heb jij je baard laten groeien.
- Ja ja daar kom ik nu op. Heeroom Jules had een volle baard. Ik mocht op zijn hurken komen zitten en toen zat ik dus vlakbij zijn baard en die baard bleek allerlei kleuren te hebben: zwart, de bruinen, zoals mijn vriend die schilder is zou zeggen, grijs, rossig. Dat wil ik later ook!, bedacht ik. En je ziet het. Er heeft nooit een kapper aan gezeten, want ik zet er zelf de schaar in, af en toe.
- Wanneer, Ben? De feiten.
- Op mijn zeventiende of achttiende. Een jaar of vijf later werd heeroom Jules overgeplaatst naar Brazilië.
- Had hij soms...?
- Nee, daar was toen nog geen sprake van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten