maandag 5 juli 2010

247. Ik heb ook geen zin om het even op te zoeken

Mijn geheugen wordt slechter. Ik merk dat bijvoorbeeld aan de vele briefjes op tafel, rond mijn monitor. Op die briefjes staan adressen van mensen die ik niet ken, opgeschreven in het stuntelige handschrift dat ik wel direct herken: het mijne. (De fijne motoriek is verloren gegaan in 2002, bij mijn herseninfarct.) Wie is bijvoorbeeld Pieter de Weever? Antonia Valentijns? Clara de Goede? Ik heb geen idee, dus als u dit leest en u bent één van deze mensen, wilt u dan een portretfotootje opsturen? Wie is Winston Braakland? Ik heb toch geen vrienden die Winston heten?
Ik merk het ook aan de boodschappenbriefjes die ik, sinds ongeveer een jaar, elke dag schrijf, en die ik soms vergeet mee te nemen naar de supermarkt. Dat gebeurde bijvoorbeeld vanochtend en ik heb geen aansteker gekocht.
Ik heb het vooral met namen. Ik weet bijvoorbeeld niet meer onder welke andere naam de 15e-eeuwse Bourgondische componist Guillaume Legrant bekend was. Die naam heb ik twintig jaar lang geweten, nu weet ik hem niet meer. Ik weet bijvoorbeeld ook niet meer wat de echte naam van Desiderius Erasmus was. Dat heb ik ergens gelezen, een half jaar of zo geleden, maar ik weet het niet meer.
Ik ga het ook niet opzoeken. Daar ben ik te lui voor.
Ik heb, voor zover ik het kan merken, geen last van Parkinson (weer zo’n woord dat ik even kwijt was en moest opzoeken) of van enige vorm van dementie. Zo erg is het nog niet. Maar lastig is het soms wel.
Je begint ook niet gauw een gesprek. Als ik iets wil zeggen over één van Rembrandts leerlingen, nee, niet Fabritius, Ferdinand Bol, Gerrit Dou of Govert Flinck, ik bedoel een andere leerling, die ook een boek over de schilderkunst van die tijd schreef, waarin hij Rembrandt bekritiseerde, als ik iets wil zeggen over hem, maar ik weet zijn naam niet, dan begin ik zo’n gesprek niet eens.

Naschrift. Ik heb de drie namen toch maar even opgezocht. Guillaume Legrants andere naam was Lemarcherier. Erasmus heette eigenlijk Gerard Gerards en die leerling van Rembrandt was Samuel van Hoogstraten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten