Dat is voor deze honderdste uitzending zeker de beste regel. Ga niet naar een homeopaat of naar een, hoe heet dat, een magnetiseur. Ga niet naar een figuur waarvoor ik, om het zo te zeggen, in vijf minuten een reclamecampagne kan bedenken. Jomanda bijvoorbeeld daar zou ik zo een prachtige advertentie voor kunnen maken. Op dat soort marktwerking zit u niet te wachten als u bijvoorbeeld kanker hebt.
Voor de echte wetenschap hoef je geen reclamecampagne te voeren. Reclame = waar/niet waar. Daar moet je tussen kiezen. Voor de wetenschap hoef je niet te kiezen. Die klopt.
Natuurlijk komt men steeds tot nieuwe inzichten. De kennis wordt groter. Het is beter je aan te sluiten bij die nieuwe inzichten dan je te houden bij de oude inzichten of je aan te sluiten bij nog nieuwere inzichten. Het is niet zeker of die nog nieuwere inzichten wel waarheid zullen blijken te zijn.
Een voorbeeld.
Op de planeet Mars blijken rivierlopen te zijn geweest. Dat staat vast. Rivieren, zegt men dan, dat is: water! Dus: dat betekent ook dat er leven moet zijn geweest. Dat ben ik met die mensen eens: water, dus leven. Maar wat als er geen water- maar rivieren van ánder materiaal zijn geweest? Rivieren van strichnine, om maar iets te noemen.
Dus men twijfelt.
En dat is het grote goed van de wetenschap. Twijfel. Men kan u nooit zeggen: deze vaccinatie is goed voor u, mevrouw. Men kan u zeggen: deze vaccinatie is voor 99,87% goed voor u.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten