dinsdag 2 februari 2010

185. Wel wetende natuurlijk dat dat niet het geval is geweest

Ik loop vanochtend door het tamelijk behaaglijke Derp (waar we door de ligging aan de Noordzeekust nooit erg veel last van sneeuw hebben. De sneeuw- en regenbuien waaien normaal gesproken over. Het wordt pas link als er een stevige oostenwind staat, en die staat er bijna nooit. Praise the Lord. Alsof Die de winden kan laten waaien vanwaar Hij wil, moet u er meteen bij denken), ik loop dus vanochtend door het Derp, en ik kom Reier tegen (u moet weten dat ik zeer slecht loop, zeer langzaam. Ik liep samen met mijn lief, Alice. We waren op weg naar het schoenenmagazijn, Wessels geheten, dat op zo’n 150 meter ligt van mijn woning. Ik woon zeer centraal in het Derp. Ik wou op zoek gaan naar schoenen met een goed — help me eens, Alice! — een goed profiel. Het mocht wel eens iets kosten, en ik had schoenen gezien van 160 euro, die ook geen veters hadden. Ideaal. Want ik vind dat veters knopen iets uit het verleden, het gehate verleden. Deze schoenen, die ik in de etalage had zien staan, nog afgelopen vrijdag, hadden van die plakdingen). Ik kom Reier dus tegen, op zijn brommertje (Reier is een normale figuur, die ik vijftien jaar geleden eens tegenkwam in Het Witte Huis — kroeg die nu helaas niet meer bestaat — en waar ik vijf jaar lang aardig mee ben omgegaan. Hij zal het beamen, als hij een website heeft. Totdat ik een stuk beter begon te biljarten, dankzij een paar lessen van een Alkmaarder. Toen kwamen er twisten). Ik kom Reier dus tegen, op zijn brommertje, terwijl ik naar Wessels Schoenenmagazijn ga. Reier zegt: ‘Anton Wessels is niet meer!’
Ik kijk om en zie Reier met beide handen een worgingsgebaar maken. En nou ja. Alice en ik bleven even staan langs de weg. Daar ging Reier.

3 opmerkingen:

  1. Niet nodig om vetersysteemschoene te bashen, want veters betrknt niet automatisch: strikken: je hebt tegenwoordig van die handige snel-schuifjes. Misschien, akkoord, alleen bij hardloopschoenen, maar toch, waarom kan dat ook niet elders toegepast? Leuk stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik U ernstig waarschuwen voor 'schoenen met plakdingen'? Plakdingen zijn ondingen. Ze (plakdingen dus) gaan scheef zitten, na verloop van tijd plakken ze steeds moeilijker, de uiteinden krullen op, tijdens het lopen gaan ze los zitten, kortommo, ik bedoel maar. Veters, dat is toch je ware.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Foxx Ik liep van medio 1999 tot einde 2004 op schoenen met plakdingen, en tot mijn uiterste tevredenheid, moet ik zeggen. Zozeer zelfs dat ik ben gaan winkelen te Alkmaar om wederom zulke schoenen te vinden. Die vond ik niet, ik vond toen zogeheten instappers. Daarop loop ik nu. Ook weer zeer tevreden, want veters vind ik, voor schoenen, een zeer slechte uitvinding. Voor damescorsetten schijnen ze een uitkomst te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen