donderdag 4 februari 2010

187. Een absurde situatie

Stel, u bent een belachelijk type. U bent eerst een paar jaar gemeenteraadslid geweest, en toen werd u gekozen op de lijst van een of andere politieke partij en u kwam de Tweede Kamer in. Maar dat beviel u niet zo en u zocht een onderwerp. Dat onderwerp kwam er na een paar jaar: uw partij wilde de handelsbelangen met Uruguay versterken. Daar bent u het absoluut niet mee eens, u stapt uit uw partij en richt uw eigen partij op.
Nu begint u tegen de katholieken te fulmineren, want alleen dat Uruguay, dat is ook maar niks. Dus begint u te schreeuwen dat de katholieke jeugd te Volendam maar zuipt en aan de cocaine zit te snuiven, u begint over de ‘kazuifeldragende papenmonsters’, die ‘al jaren-, nee eeuwenlang’ ‘belástingvrij’ ‘van ónze centen zitten te genieten aan hun altaren’. U noemt ook, uiteraard, de priesters in Amerika, Ierland en Duitsland, die ‘ongestraft onze jeugd mogen misbruiken’. U richt zich speciaal tegen de zusters van dat vrouwvijandige geloof, die ons straatbeeld vervuilen met hun ‘vieze, zwarte kledij en nonnenkapjes’ en tegen het Vaticaan, ‘dat ettergezwel waar ik van moet kotsen’. De bijbel is volgens u ‘niet meer dan een Donald Duck-verhaaltje’.
U radicaliseert steeds meer, en op een gegeven moment mailt een protestants jongetje u dat u uw grote mond eens moet houden. Want anders... U moet dus beveiligd worden! Komt dat even goed uit?
Afijn, bij de verkiezingen haalt u negen zetels en u schreeuwt maar verder. Katholieken dit, katholieken dat. Zodra er weer zo’n mailtje binnenkomt, loopt u naar de rechter. En op een keer moet u zélf voorkomen, want u zaait haat en tweedracht. U zegt in de rechtszaal dat u achttien getuigen wilt laten opdraven, onder wie een astronoom die alles weet over Galileo. Gelukkig laat de rechter dat niet toe, zodat u weer kunt zeggen dat de rechter bevooroordeeld is. Enzovoorts. Enzovoorts.
Gesteld even dat ik het zelfs, behalve met de keuze van uw bewoordingen, met u eens ben: katholieken deugen niet. Katholieken deugen inderdaad niet, vind ik. Dan nog zou ik niet op uw partijtje gaan stemmen, want u bent een belachelijk type.

2 opmerkingen:

  1. Zo kort, en zo treffend!
    Ik moet nog veel leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je. Ik probeer de dingen te zeggen, niet op een twitter-manier, maar wel zo kort mogelijk. Ik eindig nog eens als haiku-dichter, zei ooit die Braziliaanse schrijver, Dalton Trevisan. Daarvan heb ik iets geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen