vrijdag 5 februari 2010

188. Katholieken deugen niet

Ik ben geboren in 1953 in een katholiek vlekje, Limmen, en ik weet: katholieken deugen niet. Hoe heeft zich deze stelling nu in mij kunnen vastzetten. Want als iemand mij ernstig vertelt: ik ben katholiek, dan zeg ik: hoepel op, doe niet zo raar!
Je moet, als je katholiek bent en blijft, toch wel tot het dommere deel der natie behoren. Achter een paus aanlopen, die niet normaal gekleed gaat, maar die in een kazuifel en een middeleeuwse pij rondloopt, met een mijter of een tiara op zijn kop en zo’n staf in zijn hand. Kom! Gebruik toch eens uw gezonde verstand!
Geloven dat Adelardus van Corbie, die leefde in de 9de eeuw en die de lammen, de doven en de blinden zou hebben geheeld — maar het is alweer lang geleden en getuigen zijn er niet meer — zou kunnen worden aangeroepen bij gevallen van tyfus! Daar zullen ze in Bergen-Belsen iets aan gehad hebben!
U mag alles geloven. U mag ook geloven dat de elfjes samen met de kaboutertjes leven in het bos tussen Heiloo en Alkmaar. Maar verschoon mij van uw dwaasheden.
Jezus en zijn moeder Maria waren ten hemel opgenomen, leerde ik. In hun geheel, als mens, waren ze opgestegen. Waar de hemel was, weet nog steeds niemand, maar daar waren ze heengegaan. Wat doen ze daar? Ik heb geen idee. Ik denk: praatjes maken met elkaar. Want er zijn geen andere mensen in de hemel.
Wat er van de andere mensen overblijft na hun dood, is een soort pancreas, hun ziel. Die ontstijgt het dode lichaam en gaat dan naar de hemel, de hel of het voorgeborchte. Dat voorgeborchte is ook iets heel eigenaardigs: daar gaat je ziel dus heen en dan moeten de mensen gaan bidden om het zover te krijgen dat die ziel de hemel in zal komen!
Wie in dergelijke absurditeiten zegt te geloven, is krankzinnig of kwaadaardig. Dat zien de meeste mensen ook wel in tegenwoordig, en dus roept de clerus nu: je moet het niet zo letterlijk nemen! Het is overdrachtelijk bedoeld!
Mijn vraag aan die clerus is dus: wat is er letterlijk bedoeld en wat overdrachtelijk? Wat is gelogen en wat is er waar van al jullie idiote verhalen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten