zondag 18 oktober 2009

77. Dat moet u rustig afwachten

- Meneer Hoogeboom! Meneer Hoogeboom!
- Niet dringen. Een beetje ruimte, beste mensen!
- Meneer Hoogeboom, wat gaat er nu gebeuren?
- Nou, ik ga nu naar binnen. U weet dat de BHB in ernstige moeilijkheden is gekomen door de uitlatingen op de tv van meneer Kaleman en door de uitzendingen van Nova. Heel slechte uitzendingen waren dat. Voor de BHB dan, hè. Niet zo dringen, mensen!
- Wat zal de rechter beslissen, meneer Hoogeboom?
- Dat weet ik natuurlijk niet, maar onze mensen zullen hem met cijfers om de oren slaan, dat kunt u wel verwachten. Want de BHB moet niet verloren gaan! We zitten nu in een moeilijke positie, maar daar komen we wel weer uit, met onze mensen. Is het niet?
(Algemeen applaus.)
- Dank jullie wel, beste mensen! Dat is tenminste een Egmondse mentaliteit! De BHB, dat is één grote, gezellige familie en dat moet zo blijven! En daar vecht ik voor, met al mijn vezels! Want ze zeggen wel: met al die hobbies van meneer Hoogeboom, daar is al het geld van de bank mee verdwenen, maar dat is helemaal niet zo. Mijn Ben Hoogeboom Museum voor de Surrealistische Kunst, mijn Ben Hoogeboom Schaakclub, mijn buitenhuis te Egmond aan Zee, mijn geitenfarm, de Ben Hoogeboom Looptochten voor de Blinden en Slechtzienden — dat zijn allemaal noodzakelijke dingen, die er zonder de BHB niet zouden zijn, dus die moeten ook blijven!
- U bent hier wel populair, maar u wordt niet geaccepteerd door de bancaire wereld, meneer Hoogeboom.
- Nee, niet erg. Iedereen mag mij ook gewoon Ben noemen, van de keukenjuffrouw totaan de commissarissen, van de gedupeerde klant totaan de koningin.
- Maar wat gaat u tegen de rechters zeggen, meneer Hoogeboom?
- Ik ga de rechters vertellen: laat ons nog niet failliet gaan, want wij hebben twee plannen. Plan a: een overname door Betelgeuze Texas. Die staan te trappelen om op het vliegtuig te stappen en om onze boeken in te kijken. En plan b: dat heb ik niet zelf verzonnen, dat is verzonnen door meneer Rottekist die ik daarvoor hartelijk dank.
- En wat is dat plan b dan?
- Dat plan houdt in dat we al onze spaarders en ook al onze gedupeerde klanten vragen om een concessie te geven aan de BHB. Het hoeft maar om 200 miljoen gulden te gaan, dan zijn we al gered. Als de Nederlandsche Bank tenminste, als Nout Wellink dus meewerken wil.
- Denkt u dat dat kans heeft?
- Zeker! Maar dat moet u rustig afwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten