zaterdag 2 januari 2010

153. Dan raak je het contact met je gebroeders snel kwijt

Ik ben een fantast. Denk ik aan Max Molovich, die net als ik een baard draagt (volgens een fotootje op het internet tenminste, dus zeker weet ik het niet), dan zie ik Max voor de spiegel staan in zijn badkamer en zijn baardhaar groen verven. Max zegt tegen zijn vrouw: ‘Ja, groen, lieverd!’ Zijn vrouw zegt: ‘Maar waarom dan toch, Max?’ En Max zegt: ‘Dat is leuk voor ons kind.’ ‘O ja!’ zegt zijn vrouw dan. ‘En schilder dan je neus paars!’
Het familieleven heeft altijd al mijn grootste belangstelling gehad.
Of denk ik aan Wouter van den Berg, dan zie ik hem door Amsterdam lopen en zie ik hem mensen begroeten met het Engelse woord grounch. Hij trekt er een zeer vriendelijk gezicht bij, want hij wil de mensen niet laten denken dat hij iets vreselijks zegt. U moet het maar eens proberen: grounch zeggen terwijl u glimlacht.
Het mooist is het als ik Max en Wouter elkaar laat tegenkomen op bijvoorbeeld het Spui. Wouter zegt tegen Max: ‘Grounch, Max.’ En Max zegt: ‘Ik spreek nauwelijks Engels, helaas. Het station is dichtbij, u loopt deze straat uit en dan bent u er. Koetbaai, mesjeu!’
Ik heb gelijksoortige fantasieën over Reier Z., een man van mijn leeftijd die vijftien meter van mij vandaan woont, in eenzelfde soort flatje als ik. Reier ken ik als een man die van een slokje hield. Ik ken hem uit de tijd dat we samen gokten, biljartten en dronken in het Blauwhuis. Hij zegt steeds: ‘Rummetje, Ben?’ als hij me tegenkomt. Ik zeg dan steeds: ‘Doe er maar twee, Reier!’
Hij rijdt in mijn verbeelding steeds op een oud brommertje door het dorp — ik zie hem nooit lopen — en hij ontmoet al rijdend allerlei oude mensen, tegen wie hij zegt: ‘Rummetje, tante?’ of ‘Rummetje, Goos?’ Die oude vrouw of die oude man schrikken zich dan te pletter, natuurlijk, maar dan zien ze dat het Reier is, en dan zegggen ze zoiets als: ‘Ja, jij ook het allerbeste, Reier!’

2 opmerkingen:

  1. Max is een goeie jongen, maar hij moest wat vaker bloggen. Je kunt niet vader worden en meteen maar de pijp aan Maarten geven, vind ik. Kijk, ik ben koud gescheiden en ik blog alweer. Max is trouwens niet eens getrouwd, heb ik de indruk. Dat lijkt misschien handig als je ook niet wilt scheiden, maar je hebt die dingen toch niet in de hand, dus waarom geen knalfeest geven? Dat zal ik hem allemaal zeggen als ik hem op het Spui tegenkom. Wat betekent 'grounch' eigenlijk? Betekent het iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grounch betekent inderdaad niets. Ik moest een woord hebben dat niets betekende en dat je moeilijk al glimlachend kon uitspreken.
    Ik weet niet hoeveel Max blogt. Op Chimsky doet hij tamelijk veel, maar hij schrijft er niet dageljks. Op Panzerfaust weet ik het echter niet. Ik weet niet wie Apostolov bijvoorbeeld is. Het kan zijn dat Max onder bijvoorbeeld tien pseudoniemen schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen