maandag 4 januari 2010

155. Daar weet ik nog steeds niets van, trouwens

De prijs van meubelen. Hoeveel kost een tafel, een stoel? Ik heb geen idee. Ik heb nooit één cent betaald voor mijn meubilair, ik heb altijd alles gekregen. Ik heb er nooit om gevraagd, maar ik heb alles gekregen. Qua meubilair ben ik een geluksvogel. Qua al het andere ook, hoor. Ik klaag nooit en ik vraag nooit ergens om. Dan krijg je wel eens iets.
Monica Gootjes, mijn vroegere buurvrouw (een heerlijke vrouw), schonk mij een jaar of twaalf geleden een winterjas, een gasfornuis, twee stoelen en een fauteuil uit de erfenis van haar vader. Deze vijf artikelen worden nog steeds druk gebruikt. De voering van die winterjas begint nu wel te scheuren enzovoorts, maar dat is de binnenkant, die de mensen nooit zien. Die jas gaat nog wel tien winters mee. Desnoods knip ik de voering er een keer uit.
Bij mijn fauteuil staat een voetenbankje, vervaardigd in 1962 of zo’n soort jaar. Ik weet niet meer waar ik dat ding vandaan heb, maar gekocht heb ik het zeker niet. Links van mijn fauteuil staat een rond, houten salontafeltje. Daar vlakbij staat een tweepersoons bank. Een maat uit de kroeg zei, een jaar of tien geleden, eens: ‘Wie heeft er belangstelling voor een bank?’ Ik stak mijn hand op en kreeg hem. Die bank was van zijn zus geweest. Links van die bank staat een bielzen tafeltje, dat ik rond 1975 kreeg van een meubelmakerijtje in Heiloo. Ik had reclame verzonnen voor dat bedrijfje, dat was goed bevallen, dus kreeg ik dat tafeltje.
Mijn tv (die ik wel degelijk gekocht heb) staat op twee nachtkastjes, die ik op elkaar gezet heb, en die hoorden bij mijn vorige bed. Daarnaast staat een soort dressoirtje, waarop mijn printer staat.
In de keuken staat nog een witgeschilderde kast, waarin ik een deel van mijn boeken heb gezet. Die kast heb ik gekregen van de vorige bewoner van dit pand. De ronde tafel waarop deze stukjes getikt zijn, en waarop verder nog woordenboeken, kokosmakronen, mijn acenocoumarol-briefje van de trombosedienst, en verder scharen en pennen te vinden zijn, die tafel heb ik gekregen van mijn ouders, in 1977. Ik heb mijn geld nooit uitgegeven aan meubilair, ik heb het voornamelijk aan boeken uitgegeven.

1 opmerking:

  1. keep posting like this it’s really very good idea, you are awesome!

    paxil

    BeantwoordenVerwijderen